Vanaf volgend schooljaar moeten leerkrachten in de schoolvakanties minstens tien uur per week aan gemeenschapswerk besteden. Het gaat om vuilnisbakken leegmaken in de straten, koken voor bejaarden of vervallen trein- en busstations renoveren. Willen ze dat niet doen, dan verliezen ze hun vaste benoeming.
Net nu de vakbonden hun hete herfst hebben aangevat, dreigt Vlaams ministers van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) de leerkrachten nog harder tegen de schenen te schoppen. De Vlaamse Regering bespreekt immers de mogelijkheid om leerkrachten tijdens hun veelvuldige vakantieperiodes in te zetten ten dienste van de maatschappij.
‘De leerkrachten kunnen allerhande klusjes opknappen, zoals straten poetsen, op kinderen van werkende mensen passen of oude stationsgebouwen opfrissen’, aldus de minister, die berekende dat de Vlaamse regering op die manier minstens drie miljard eur kan uitsparen op deze zogenaamde kleine kostenpostjes. ‘We betalen de leerkrachten sowieso, maar ze doen in de vakantie niets nuttig of gaan bijklussen in het zwart. Ze kosten deze maatschappij daardoor handen vol geld. Dat verhaal moet nu gedaan zijn.’ De regeling treedt mogelijk al volgend schooljaar in werking.
Jos
25 november 2014
Oei Oei, dan moeten ze werken tijdens het Krokusverlof, Paasvakantie, Grote Vakantie, Herfstvakantie én Kerstvakantie. Dat ze maar niet oververmoeid geraken.
hafsa
25 november 2014
Denk je da we tijdens die vakanties niets doen?
de lessen voorbereiden bijvoorbeeld..
de klas inrichten etc etc..
Voor ik als leerkracht begon, heb ik andere beroepen uitgeoefend..
en tot nu toe vind ik het “leekracht zijn” het moeilijkst.
De liggende fietser
25 november 2014
Ik denk niet dat leerkrachten tijdens vakanties niets doen.
Ik ben daar gewoon van overtuigd.
(ook tussen de vakanties doen ze volgens mij niets)
Jozef Van Caluwe
25 november 2014
Lesvoorbereiding hahaha je geeft toch elk jaar dezelfde lessen. Dus enkel in je eerste jaar heb je werk tijdens de vakantie.
Mieke
25 november 2014
Elk jaar dezelfde lessen? Haha, met elk jaar een heel andere klas, differentiatie, remediëring, actualiteit, nieuwe leerplannen….
a c
25 november 2014
Oef… …dan kan je na deze beslissing opnieuw uitkijken naar iets minder moeilijk! ;o)
kris
19 juni 2015
Jawel, tijdens de vakantie geven jullie – in het zwart natuurlijk – bijles, trekken jullie met je kinderen uitgebreid op vakantie, klussen jullie bij om nu al een reserve aan te leggen om jullie armzalige pensioen (2100 euro netto voor een regent) bij te passen, speuren jullie facebook af om jullie leerlingen te jennen, of liggen jullie met jullie luie krent in de zon (of op de skilatten). En tijdens jullie werkweken nog meer van hetzelfde kluswerk, liefst tegen 30 euro/half uur leerlingen bijles geven (tijdens de les zelf zijn julie daar niet toe in staat). En als dit te moeilijk is: verzekeringsagent spelen, wat boekhouding doen of … na jullie 20 uren ‘les geven’ weerom op jullie luie krent.
LP9
25 november 2014
Beste, Ga eerst even zelf voor de klas staan.. Dan zal je weten dat het lesgeven zelf het kleinste deeltje is van de job.
Daarna zal u wel weten dat deze reactie eigenlijk niet gepast is.
kris
19 juni 2015
Tsss … Mijn vriendin geeft les. 20 uur/week. Voorbereiding? Elke dag maximaal 2 uur (inclusief verbeteringen). Samen dus 30 uur/week. Examenperiode? Drie uur toezicht, de rest thuis om examens te verbeteren. Of: nog minder presteren dan in het jaar. Eens de lente wat gevorderd is, trekken de klassen elke maand wel 2 vrijdagen per maand op uitstap. Geen les geven, joepieee. Vakantie = echt wel vakantie, op 1 dag na voor de inschrijvingen. Dus: 3,5 maanden groot verlof (ik moet daarvoor 2 maanden extra onbezoldigd nemen). Pesioen? Na een loopbaan van 42 jaar (studiejaren tellen hiervoor mee), zij dus op 62 met pensioen (zwaar gemor, 2 jaar later dan vroeger), ik op mijn 65. Haar pensioen (met zelfde diploma): 2300 euro NETTTO, mijn pensioen: 1850 euro BRUTO.
Wie klaagt en zaagt er in het onderwijs? Jawel … Beschaamd moesten ze zijn, en eens een jaar werken met 20 wettelijke vakantiedagen aan 38 uur/week (en elke dag meer dan 1,5 uur onbezoldigd om het werk af te krijgen).
Marleen
25 november 2014
Zielige reactie, JOS!! Uit uw reactie blijkt dat u niet weet waarover u praat! Het lijkt mij dan ook opportuun om hier geen waarde aan te hechten!!
Veerle
25 november 2014
Kom maar zelf eens in een kleuterklas staan en dan weet je pas welk werk er allemaal moet gedaan worden tijdens de vakantie.
Stefanie
25 november 2014
Ik geef je helemaal gelijk. Wij doen zoveel in de vakantie! Ik begrijp deze reactie helemaal niet.
Jo
25 november 2014
Och komaan, jullie werken max 24h per week effectief, dus eventjes rekenen…
38-24=14h!
Dus jullie krijgen 14h de tijd voor lesvoorbereidingen? dus twee volledige dagen? Ik heb al menig lesvoorbereidingen gezien , daar zijn (bijna) geen leerkrachten 14h per week mee bezig he!
En dan de vakanties… Ongeveer 3,5 maand per jaar… Dat zijn dus ongeveer 77 werkdagen, een normaal persoon heeft ong. drie weken verlof, dus ik trek er 22 dagen vanaf… dan blijven er 55 dagen over… we werken ongeveer 8h per dag, dus 55×8= 440h!
Dus jullie beweren dat jullie doorheen het jaar wekelijks 14h bezig zijn met het inrichten van klaslokalen en het voorbereiden van lessen… En tijdens de vakanties een 440h met hetzelfde?
Conclusie: ofwel werken jullie te weinig, of niet efficiënt genoeg of iets dergelijks? Ofwel moet er iets veranderen aan het hele systeem!
Hilde Crevits heeft GROOT gelijk!!
Machteld
25 november 2014
Jo, ik denk niet dat kleuters efficiënt mee willen werken…
kris
19 juni 2015
Veerle, in de kleuterklas werk je ook meer dan 22 of 24 uur/week, klus je niet in het zwart bij met bijlessen (aan 30 euro/half uur), en heb je geen dik pensioen. Het gaat over die leerkrachten. Laat ze ook maar wat werken he, in plaats van te profiteren. In het buitenland doen ze het met veeeeel minder leerkrachten die veeeeel meer uren presteren, zonder dat ze er bij neervallen.
Profiteurkes zijn dat, en dan nog met een dik pensioen gaan lopen. Tsssss …
En de berekening van Jo klopt op en top.
Wardiow
25 november 2014
Los van dit onecht artikel vind ik dit een domme reactie van u Jos.
Nele
25 november 2014
Aha, een dubbel-intelligente reactie!
Kristien
25 november 2014
inderdaad, den Jos is wat naïef!
leen
25 november 2014
Jo als jij toch zo goed kan rekenen. Ik werk als leerkracht gemiddeld 60-70uur per week (want iedereen wil dat zijn kind de beste zorg krijgt en dat vraagt tijd als je 160leerlingen hebt) maar ik wordt maar betaald voor 21u. Zonder al de oudercontacten, klassenraden, eetdagen,…..werkt jij zoveel uren gratis voor je wekgever?? En het loon dat wij krijgen in de vakantie wordt uitbetaald met geld dat wij elke maand van ons loon moeten afhouden. Ik heb ook in de privésector gewerkt en leerkracht wordt minder betaald dus voor het geld moeten wij het niet doen en slechts 1 jaar werk, elk jaar hetzelfde geven… haha. Elk jaar andere vakken en richtingen en een leerkracht met iets of wat eigenwaarde heeft altijd werk!!! Vooraleer je iets bekritiseerd, weet dan tenminste waarover je praat. Dat doe ik toch, om geen gezichtsverlies te hebben.
kris
19 juni 2015
Leen, je moet wel nog werken aan je Nederlands. Een dikke dt-fout. Overwerkt misschien?
En 60 tot 70 uur per week werken? Laat me niet lachen: 1 pensenkermis/jaar, 2 oudercontacten/jaar, 3 klassenraden/jaar. En ook als et er iets meer zouden zijn: dat loopt niet erg hoog op hoor.
Tenzij je heel inefficiënt werkt natuurlijk. Wellicht daarom dat je niet meer in de privé zit.
Isabel
25 november 2015
1 dt-fout Kris? Ik tel er 3 in de reactie van Leen.
Ik wil inderdaad dat mijn kind de beste zorg en opleiding krijgt, dus liefst van iemand die op zijn minst correct kan schrijven.
Evert VDG
25 november 2014
Jos, je reactie straalt intelligentie uit! En hoelang stond jij juist in het onderwijs?
Brtn
25 november 2014
Jos was in zijn korte passage op school altijd de klos.
justine
25 november 2014
Hahaha ik was er helemaal mee weg!
sophie
25 november 2014
@ Jos: Welkom in mijn klas, zal nodig zijn om je taal- en spelfouten te verbeteren.
Petra
25 november 2014
Sophie, je neemt me de woorden uit de mond.
Pierre.
7 december 2014
Meneer Jo, die zielige redenering van jou onderstrepen jouw jarenlange frustratie jegens het onderwijs,zo lijkt het. Als we volgens jou toch zo’n herenleven leiden,waarom stapte je er zelf niet in? Of projecteer je eventueel jouw eigen verborgen verbitteringen van weleer op ons???
Een beetje respect graag voor alle collega’s die zich dagelijks met liefde voor het vak inzetten voor de maatschappij van morgen,onze jeugd. Ik wil het als leraar zelfs niet over mezelf hebben maar pleit met hart en ziel voor m’n collega’s. Zelf heb ik nog nooit met minachting gesproken over om het even welk ander beroep. Weet je Jo,als mensen drek willen gieten over mooie dingen dan is dat maar zo. Spijtig genoeg lopen jullie hier voor de voeten van mensen die het hart op de juiste plaats hebben op deze planeet.
Frustratie en afgunst keert zich tegen jezelf man, let daar mee op.
Ik zeg dat zelfs met goede bedoelingen. Besluit: jou giftige reactie is echt heel zielig en je profileert je heus niet als een volwassen mens. H.Crevits heeft ‘groot gelijk’? Al eens gedacht aan al die stempelaars die grijnzend rondbazuinen dat ze evenveel verdienen met doppen dan met werken? Zou het geen beter idee zijn van H.C. van die arrogante mensen vuilnisbakken te laten ledigen ?
kris
19 juni 2015
Pierre, al eens nagerekend hoeveel leerkrachten die bijles geven, in het zwart vangen om het onvermogen van zichzelf of collega’s bij te spijkeren en te corrigeren? 30 euro/half uur, jawel. En al die leerkrachten kunnen dat terwijl ze zich 60 tot 70 uur per week ‘doodwerken’?
Maar zeg me eens: waarom zijn die 3,5 maanden verlof/jaar nodig?
In de privé werken heel veel mensen rond de 50 uur/week (waarvan 38 betaald, maar dan aan het loon dat jij hebt). En dat met 20 wettelijke verlofdagen/jaar (dat is bijna 1/4de van uw aantal verlofdagen). En elke dag in de file (de meeste leerkrachten kennen het woord file niet eens).
Jos heeft gelijk als hij zegt dat je wel wat kan presteren in de vakanties. Alleen in de privé steekt iedereen een tandje bij om zijn job te houden sinds de crisis van 2008. In de overheidssector is dat nog altijd niet zo.
Petra
25 november 2014
Fijne reactie Jos. Ik daag je uit om 2 trimester voor de klas te komen staan. Ik zou je graag daarna nog eens spreken.
IcyLucas
25 november 2014
Jos ik zou in het onderwijs st
piet
25 november 2014
even veel dagen verlof als bouwvakkers en andere geen twee of drie maanden 22 verlof dagen + 10in haalrustdagen in de winter dus schoolmeesters of juffrouw iedereen gelijk voor de wet
ernesta
25 november 2014
Schandaleus, … wie blijft er nu nog gemotiveerd om enthousiast voor de klas te staan, kinderen opnieuw de dupe, …
Melleke
28 november 2014
Als je denkt dat het zo gemakkelijk is en wij alleen maar met onze duimen draaien, nodig ik je uit om zelf in’t onderwijssysteem te stappen. Als je dan de zoveelste avond op rij tot bijna middernacht bezig bent, zullen we nog eens klappen! Mvg
JanPeeters
29 november 2014
Misschien moet u ook in het onderwijs gaan, dan hebt u ook krokusverlof, paasvakantie, zomervakantie, herfstvakantie en kerstvakantie…
kris
19 juni 2015
Heb je een lange arm zodat ik ook in het onderwijs kan gaan staan? Ik wil ook wel die 3,5 verlofmaanden, een loopbaan waarbij mijn studiejaren meetellen voor mijn pensioenleeftijd (dan kan ik al op mijn 62 stoppen met een volledige loopbaan), en een pensioen van 2100 euro netto op mijn 62. Misschien mag ik dan ook nog bijles geven aan 30 euro/half uur (in het zwart natuurlijk), mijn boodschappen doen in de week als anderen werken, en sta ik niet in de file (behalve uitzonderlijk ’s ochtends).
En betweterig oudercontacten bijwonen, een keer per jaar worsten bakken, pestkoppen buizen op klassenraden: met plezier neem ik dat erbij.
Geef me asap de naam van een school door and i’m your woman.
PS: ’t is hier TV Olen, de enige webstek waar zoveel leerkrachten constant commentaar zitten te geven. Tijd te over tussen jullie overdrukke agenda?
iejee
29 december 2014
Waarom schakelt men dan ook geen werklozen in, die hebben nog meer tijd?
Of bruggepensioneerden?
Of profvoetballers, die een paar uur per dag trainen voor een exorbitant loon?
Of misschien zijn er nog gegadigden?
Blijkbaar kunnen bepaalde mensen het niet verkroppen dat leerkrachten van de schoolvakanties kunnen genieten en ja inderdaad, sommige leerkrachten kunnen na hun uren nog allerlei andere zaken doen. Een leerkracht die zich echter terdege bewust is van zijn taak zit echt wel met veel werk. De tijd is voorbij dat je elk jaar hetzelfde gaf op dezelfde wijze. Je dient je tegenwoordig steeds aan te passen aan de leerlingen die je hebt. Een leerkracht is tegenwoordig niet enkel lesgever, maar ook een stuk psycholoog, vriend, uitlaatklep, vertrouwenspersoon,… voor zijn leerlingen. Vroeger gaf je les en dat was het. Nu tracht je je leerlingen te begeesteren, te helpen met handen en voeten, … Daarenboven heb je nu ook nog rekening te houden met kinderen met autisme, ADHD, HSP,… Ik doe mijn job uitermate graag. Ik geniet en ga met plezier werken, maar als ik reacties lees van sommige bonobo’s dan ben ik blij dat de ouders van de kinderen, die bij mij in de klas zitten, anders denken. Laat de mensen, die zo op het onderwijs vitten, zelf eens voor de klas staan: op een gemotiveerde, stimulerende manier. Wedden dat ze ’s avonds pompaf zijn en soms met een heleboel kopzorgen zitten. Nogmaals: als ze ECHT gemotiveerd zijn.
Ik zie veel buren hun tv ’s avonds al aanstaan rond 18.00 uur: ik ben dan nog aan het werk! Ik denk dan ook soms wel eens van: ‘verdorie nog 46 toetsen corrigeren’, ‘nog eens bekijken hoe ik die kinderen morgen ga verder helpen’, ‘welk materiaal zou ik best gebruiken om dit of dat te doen’,… Maar zoals gezegd: ik doe mijn werk graag en doe dit met veel plezier voor de kinderen. Ik ga mijn werk niet afwegen ten opzichte van andere jobs. Ik weet dat die avonduren een stuk goed gemaakt worden met die verloven.
Iedere job heeft voor- en nadelen. Bekrompen mensen zien steeds het slechte in anderen hun werk, voelen zich steeds te kort gedaan en zijn met andere woorden gefrustreerd. Ik vind: heb je commentaar, ben je jaloers, doe dat werk dan eens voor een paar weken. Misschien denk je daarna helder. Denk je daarna nog verbitterd en kortzichtig: koop dan een eiland voor jezelf!
kilihenry
29 december 2014
Beste iejee,
Als gepensioneerde leerkracht treed ik je volledig bij!
Maar ik begrijp niet dat je zo veel energie steekt in je reactie op een fake artikel.
Ik weet dat sommige reacties erg pijn doen, maar kan je serieuze reacties verwachten op zoiets?
Besef ook dat bonobo’s toch niet intelligent genoeg zijn om te begrijpen wat je schrijft. Vergeefse moeite dus en tijdverspilling…
kris
19 juni 2015
De ouders van de kinderen in jouw klas denken er wellicht niet over zoals jij, maar ze zwijgen uit schrik dat je dan hun kinderen de duvel aandoet.
En de tv die aanstaat om 18 uur: dat zijn de kinderen, de meeste ouders staan dan nog in de file of zijn aan het koken. En beginnen om 19 uur nog aan ‘thuiswerk’, anders geraken ze niet rond na 9 uur op kantoor.
En ‘eigen volk eerst’ lijkt wel het motto van de leerkrachten. Zichzelf opblazen als de hardwerkende Belg, maar diep in zichzelf weten ze dat ze een halve dag in een zandbak zitten te spelen.
En als ik je post lees: een cursus efficiëntie kan je wel best gebruiken hoor. Want de manier waarop jij werkt … 🙂
TV Olen olé 🙂
geysen
21 juni 2015
Ik kan mij geen enkel verlof herinneren sinds ik werk in het onderwijs (ondertussen 25 jaar) dat ik niet heb gewerkt in dat verlof voor school ( onbetaald natuurlijk) Waarom kiest u niet voor het onderwijs als het toch alleen maar vakantie is?
Doortrapte Vette Darm
25 november 2014
Schitterend initiatief om die luiaards eindelijk eens aan het werk te zetten in plaats van hen zonder meer die exorbitante uitkering te geven.
Brtn
25 november 2014
Zalig doortrapte vette darm. Zonder twijfel leerkracht.
Wardiow
25 november 2014
doortrapte vette darm, leerkrachten zijn geen luiaards, wij zijn werkende leeuwen.
gerrit six
25 november 2014
Dit is een totaal verzonnen bericht en al uw moeite om er op te reageren is verspilde moeite
De liggende fietser
25 november 2014
Trap alsjeblief niet op de zieltjes van de onwetenden.
Zij zijn het die een lach op een gezicht toveren.
Jos
25 november 2014
.. en er zijn hééééééél wat onwetenden die op deze aardkloot rondlopen. Waarom kom ik ze toch allemaal tegen?
kris
19 juni 2015
Laat die leerkrachten toch in hun wijsheid 🙂 Met al die domoren hier krijgen we een hele generatie oelewappers aangeleverd.
50 jaar geleden zou wie hierop ingaat als leerkracht, in de hoek gezet zijn met hele grote ezelsoren op zijn hoofd.
Terug invoeren voor de leraar-koningen der domoren?
Moers
25 november 2014
Toch even iets rechtzetten:
1. Leerkrachten hebben een schoolopdracht die bestaat uit het lesgeven zelf, de klasseraden, de oudercontacten, de bijscholingen, de schoolactiviteiten en de voorbereidingen plus verbeterwerk van hun leerlingen. De gemiddelde leraar besteed daarmee ongeveer 42u per week aan zijn job.
2. Die gedoodverfde vakantie dan. Een doorsnee werknemer beschikt over minstens 20 dagen betaalde vakantie en 10 wettelijke feestdagen. Dat is samen 30 werkdagen, want feestdagen die in de weekends vallen worden bij de jaarlijkse vakantie geteld. 30 dagen vakantie is gelijk aan 30 gedeeld door 5 = 6 weken vakantie per jaar.
De leerkrachten hebben 1 week Herfstvakantie (5 dagen), 2 weken Kerstvakantie (10 dagen), 1 week Krokusvakantie (5 dagen) en 2 weken Paasvakantie (10 dagen). Dat maakt samen 30 dagen
Wat velen niet (willen) weten is dat leerkrachten in de maanden juli en augustus eigenlij niet betaald worden. Hun jaarloon wordt echter door 12 gedeeld ipv door 10, waardoor ze elke maand minder verdienen maar in de zomervakantie doorbetaald worden.
Het staat elke werknemer vrij om 2 maand verlof zonder wedde te nemen. Maar ja, dat dan weer niet natuurlijk.
3. De lonen van de onderwijsmensen werden destijds bewust lager gehouden in ruil voor een betere pensioenregeling. Heel veel beleidsmensen lijden plots aan selectief geheugenverlies.
Als het beroep van leerkracht dan toch zo aantrekkelijk is, waarom geeft dan 1 op 3 er de brui aan in de eerste 5 jaar ? Tegelijk hechten ouders er toch oh zoveel belang aan om de best mogelijke leerkrachten voor hun kinderen te hebben, kamperen ze voor de poort van elitescholen en betalen zich soms blauw om in die elitescholen te kunnen blijven.
Wie jaloers is op de leerkrachten hun vakantie, moet eerst maar eens een paar weken mee voor de klas komen staan om goed te snappen waarover het eigenlijk gaat.
Als we de leerkrachten niet beter gaan apprecieren, stevenen we heel binnenkort af op een enorm tekort aan lesgevers. Maar goed je kan altijd nog naar een prestigeschool gaan. is het dat wat we dan uiteindelijk willen ?
Brtn
25 november 2014
Extra aanvulling. Onafhankelijke benchmarking studies door Hay Group wijzen o.a. uit: vakanties, vaste benoeming en hoog pensioen compenseren lagere wedde.
Eén van die drie voordelen heeft hogere wedde tot gevolg.
Marieke
25 november 2014
En dat bedoelen we, bedankt voor de samenvatting :)!
Kleuteronderwijzer
25 november 2014
Schitterend antwoord!
Yves Vindevogel
25 november 2014
Moers (sorry, je voornaam staat niet bij je avator),
Ik heb volgende gepostet op mijn FB voor dit artikel en ga het hier even copy en pasten.
Nu niet overdrijven hé. Ja, ze hebben veel vakantie, ja, ze kunnen gerust iets extra doen in die periode. Maar de voorstellen zijn extreem.
Laat leerkrachten bijlessen geven zodat kinderen met een achterstand weer mee kunnen met de rest, bijvoorbeeld.
Laat leerkrachten extra taalonderwijs geven in de vakantie voor kinderen met een niet allochtone achtergrond zodat ook die kinderen beter mee kunnen in de gewone lesuren, bijvoorbeeld.
Laat leerkrachten extra natuurwetenschappen geven voor kinderen die bijvoorbeeld gefascineerd zijn door planeten en de ruimte, maar waar in de normale lesuren te weinig tijd aan kan besteed worden omdat het niet generiek genoeg is. Hoeveel leerkrachten natuurwetenschappen hebben zelf niet zo’n passie die ze niet ten volle kunnen overbrengen omdat ze gebonden zijn door het lessenpakket.
Laat leerkrachten extra lessen informatica (programmeren bijvoorbeeld) geven. Kwestie van de kinderen voor te bereiden op de toekomst en talenten aan te boren die moeilijk in de gewone lesuren opgenomen kunnen worden omdat nu eenmaal niet ieder kind dit moet kunnen om naar een volgend leerjaar te gaan.
Laat leerkrachten berichten op Facebook verwijderen die te veel taalfouten bevatten, bijvoorbeeld. Zijn we daar ook vanaf.
En eerlijk, als vuilbakken leegmaken in consideratie genomen wordt als taak, ik weet een andere doelgroep voor dat. De langdurig werklozen, bijvoorbeeld. Maar dat is taboe waarschijnlijk.
En als aanvulling. Neen, ik wist niet van die 10 maand gedeeld door 12. En neen, ik wist niet van die pensioenregeling.
Maar. Ik geef ook les. Niet in het dagonderwijs. Niet aan jongeren. Omdat ik daar niet het geduld voor heb. Ik geef les in de informatica-wereld. Ik ben beginnen lesgeven omdat ik een zekere kennis overdracht wou doen. En ik doe dat nog graag. Gewoon aan geïnteresseerden trachten mee te geven wat ik weet.
Zou er geen betere oplossing te vinden zijn ? Als jullie bovenstaande voorstellen in overweging nemen, tegen een loon van 12/12 natuurlijk. Ieder doet wat water in de wijn. Wie moet uiteindelijk het meeste winnen bij een hervorming ? De leerlingen toch ?
Ik heb de laatste dagen, met de stakingen en het algemeen ongenoegen, vooral het gevoel van dat iedereen inderdaad een tandje zal moeten bijsteken, maar vooral de anderen eerst. Met nadruk op anderen en nadruk op eerst. Ja, ik ook, maar niet voor de rest. En ik ben zelfstandige, freelancer. Dus ’t is misschien mijn DNA. Maar een glas is half leeg of half vol. Sommigen zien problemen en sommigen zien opportuniteiten. We moeten allemaal open staan voor dialoog, dat vooral. En niet meer denken in dogma’s. Een dogma als op pensioen gaan op 65, was maar waar toen we tot ons 70ste leefden gemiddeld (of nog niet). Dus, opgeven van 2 maand “verlof” in plaats van een andere aanpak. Aanvaardbaar of niet bespreekbaar ? Niet bespreekbaar als in verworven rechten …
Fon
26 november 2014
Toch effe iets rechtzetten (lees: niet zwanzen aub):
1. Klassenraden, oudercontacten, school activeiten zijn geen wekelijks terugkomende zaken, dat je af en toe per jaar wat meer aanwezig moet zijn wil niet zeggen dat je gemiddeld -over HEEL een jaar- 42u/w werkt. Dat geeft mooi weer dat je niet goed beseft wat 42u op een weer GEMIDDELD werken inhoudt. Ik ken heel wat (tientallen) leerkrachten en als ik zie wat die allemaal gedaan krijgen op een week, NA hun werk, maak je mij niet wijs dat die 42u/week werken, ik krijg dat met mijn 38u/w toch niet klaar. Ik ken maw geen een die GEMIDDELD meer dan 30u op een week werkt (de meerderheid nog niet eens de helft). Dat je op 15 juli in Z-Frankrijk opeens wakker schiet dat je je les voor het komende schooljaar nog moet voorbereiden en de komende 2 weken 40-50u op een week hieraan moet spenderen (en dan behoor je al tot de minderheid), terwijl je dit perfect na je 21u (van 50min) lesweken had kunnen doen, wil ook niet zeggen dat je gemiddeld 42u/w werkt.
2. Een vastbenoemde leerkracht (en dat is de meerderheid: al mijn kennissen die leerkracht zijn, zijn vastbenoemd) heeft dus 60 dagen vakantie op een jaar (=2x wat een gemiddelde werknemer heeft). Dat uitgesteld loon is enkel van toepassing op TIJDELIJKE leerkrachten. Daarnaast vallen er ook een aantal feestdagen buiten de vakanties: die krijgen jullie maw dus ook. Maw, een vastbenoemde leerkracht wordt hetzelfde vergoed als een Vlaamse ambtenaar, maar die krijgt daar geen 60 dagen congé bij.
3. Het loon is, zoals ik in punt 2 al aanhaalde quasi gelijk aan dat van een Vlaamse ambtenaar. Vlaamse worden, gezien de werkdruk, work-life balance, verantwoordelijkheden en (tot nu toe) vrij hoge werkzekerheid door de band genomen heel correct betaald, wat betreft alles onder A niveau. A niveau’s worden mi, vergeleken met de privé zeer goed betaald. Dus dat van “destijds bewust lager gehouden” is héél relatief.
Ik ben niet jaloers op leerkrachten, echter word ik pisnijdig als leerkrachten telkens bijna agressief (“wij werken ook hard hoor”, “je houdt het nog geen week vol”) worden als je blij bent voor hun met hun 60d vakantie zodat ze veel tijd hebben voor hun kinderen. Terwijl ik met mijn bedrijfswagen aanzien wordt als een profiteur, terwijl ik 52u per week met mijn werk bezig ben.
11 11 11, zoekt u eten zelf
1 december 2014
Loon door 12 en dan nog meer dan de gemiddelde werknemer met een evenwaardige opleiding die meer uren per dag moet presteren en minder verlof heeft.
Jan
22 mei 2015
Waarom doe jij het dan niet?
kris
19 juni 2015
Mensen staan te drummen om leerkracht te worden, het is al lang geen knelpuntberoep meer (tenzij in een heel beperkt aantal regio’s en dan nog voor een heel beperkt aantal vakken).
En waarom mensen er de brui aan geven? Luiaard worden is ook vermoeiend voor mensen die willen werken. Die gaan eruit, naar de privé. Anders leiden ze geheid binnen de kortste keren aan het leraren-vermoeidheidssyndroom en kunnen ze nooit meer wennen aan meer dan 20 uur werken/week, en dit gedurende meer dan 8 maanden per jaar.
Sommigen willen inderdaad nog niet op hun 25ste met pensioen (noem het leerkacht zijn), en gaan daarom naar de privé.
En het loon bewust laag gehouden? Jawadde. Het is hetzelfde als dat van een beginnende bachelor of master in de privé (voor de doorsnee diploma’s), alleen krijgt men in het onderwijs een NETTO-pensioen dat hoger ligt dan het BRUTO-pensioen in de privé, en tellen de studiejaren (3 tot 4 jaar) hiervoor mee.
En 10 wettelijke verlofdagen? Sorry he, maar al die dagen die in de week vallen pikt het onderwijs ook lekker mee.
tantemeter
19 juni 2015
U heeft helemaal gelijk!
Nu lekker lui en over anderhalve week nog luier!
En volledig betaald voor twee maanden nietsdoen…wat ga ik aan u denken en met u lachen!
Hartelijke groeten,
juf Martine
Tante Joost
25 november 2014
Iemand heeft de les over satire duidelijk niet voorbereid… extra klusjes deze kerstvakantie zou ik zeggen !
bart
25 november 2014
Een boekhouder die om 5 uur al de deur dichttrekt?Dat zal ne goeie zijn en eentje die veel werk heeft!!
Tine Kenis
25 november 2014
Mijn man is boekhouder en heeft veel stress door z’n job, maar wisselen met m’n job in het onderwijs wil hij voor geen geld van de wereld! Hij ziet me elke avond nog voorbereiden voor school, dossiers van leerlingen in orde maken, materialen aanmaken, taken voor werkgroepen maken, schoolfeesten voorbereiden, zorg voor elke leerling uitstippelen,…. en ik kan verder gaan! Zijn job is gedaan als hij om 5 uur de deur dicht doet… voor mij begint het dan pas! Ook elke vakantie stop ik enorm veel tijd in m’n job!! Ze mogen het eens komen nadoen!
11 11 11, zoekt u eten zelf
1 december 2014
Voorbereiden, dossiers, etc… ,, Jaja maar eerst gans het huis gekuist, eten gemaakt afwas gedaan, … . En niet te vergeten dat je s’morgens maar om 8u00 de deur achter je dichtgetrokken hebt als de meerderheid om 6u30 al moet vertrekken.
David
25 november 2014
“Leerkrachten doen niets nuttig in de vakantie”
Excuseer? Ik heb in de vakanties eindelijk eens tijd om al die extra dingen te doen die er anders niet van komen.
Continu ben ik voor school bezig, ook in de vakanties kruipen vele uren in mijn werk.
De grote vakantie heb ik eindelijk eens rust. In juli dan toch, want in augustus begin ik weer aan school te denken en te werken.
Belachelijke regel. Als ze minder leerkrachten willen moeten ze zo verder blijven doen……..
Jammer dat Mvr Crevits zulke uitspraken doet……….
Zullen we de lonen van de ministers dan ook afschaffen? We betalen hen en ze doen niets nuttigs……:)
achja, waar maken we ons eigenlijk druk in…….
cindy
13 maart 2015
satire. zeg dat u iets? Als wat op tv olen komt is onzin maar dat was u natuurlijk niet opgevallen. Triestig,hoor.
Brtn
25 november 2014
En nu de satire even opzij.
1. Leerkrachten worden in vergelijkende studies over beroepenwaardering hoog ingeschat. De enigen die dat niet blijken te geloven zijn….de leerkrachten zelf.
2. In de school waar ik binnenkort mijn rustpensioen haal, zijn vakantieklusjes op school traditie. Sanitair installeren, schilderwerken, administratie, archiveren,… Daar maakt niemand een probleem van.
David
25 november 2014
UIteraard dat doen we inderdaad allemaal.
We zitten snel op ons paard he:)
De liggende fietser
26 november 2014
Ik heb al vernomen dat er paarden te kort zijn om op te gaan zitten ;-).
Ana
25 november 2014
Daar zeg je het “klusjes op SCHOOL”. Moest dit artikel werkelijkheid worden, zou ik er mee akkoord gaan om mee te helpen de school een betere plek te maken. Maar ik heb niet voor vuilnisman gestudeerd.
Eva
25 november 2014
Tja, misschien moet ik nu toch maar eens aan staken beginnen denken. Wie gaat er dan mijn cursussen maken, of mijn jaarwerkplannen, nieuwe onderwerpen zoeken en nieuwe werkvormen ontwikkelen? Ik wil gerust eens het aantal uren optellen dat ik hier per vakantie aan bezig ben!
Lesley
25 november 2014
Dat er iets moet gebeuren ok! Pak dan maar een paar weken van die vakantie af hoor, geen probleem. K sta veel liever in de klas dan dat ik vuilbakken moet gaan leegmaken, treinstations moet gaan opknappen. Een voorstel: 1 week in juli en 2 weken in augustus naar school zonder kinderen. Laat ons dan onze klassen maar opruimen en opknappen, kalenders maken en de kindjes hun symbolen beginnen te kleven, printen, kopiëren, lamineren, knippen en plakken voor het komende schooljaar. Oeps wat zeg ik nu toch!! DIT DOEN WE AL ELK JAAR ZO! Zo zijn we klaar om alle kindjes op 1 september of na elke vakantie weer te ontvangen. Je ziet de glimlach op het gezicht van de ouders meteen, eindelijk zijn ze weer naar de klas! Tja een week met de kindjes thuis is zwaar hoor, maar elke dag 28 anderstalige kleuters in de klas dat is wat anders.
Veel succes mevr. de minister. Misschien is het niet slecht om de mensen die OCMW steun krijgen, dop enz aan het werk te zetten. Die worden een heel jaar betaald om een heel jaar niets nuttigs te doen 😉 (we scheren natuurlijk niet elke dopper over dezelfde kant he).
js
25 november 2014
Allé al degene die al tijd hebben om hier overdag een reactie op facebook te geven, zijn duidelijk ook zwaar aan het werk.
Jozef Van Caluwe
25 november 2014
Niet meer dan normaal. Ik moet veel harder werken, heb minder vakantie en kan geen BMW 5 serie betalen zoals die profiteurs. Een bende kleuters kunnen ze nog niet korthouden. En kom niet af met het excuse van lesvoorbereidingen. Het is elk jaar dezelfde les dus dat is maar 1 keer. Die les geef je dan ook nog eens meermaals per week…
Stefanie
25 november 2014
Jozef, ik ben nu enkele jaren aan het werk en ik kan mij ook geen BMW aanschaffen hoor. Ik heb in die enkele jaren het zelfde thema telkens opnieuw voorbereid, dezelfde lessen of werkjes zal je bij mij zelfden terugvinden in die paar jaren. Mijn luxe vakanties zoals de meeste het hier noemen ben ik de helft tot 3/4 nog bezig voor mijn klasje. Als je denkt dat het zo simpel is dan zou je beter veranderen van job en ook leerkracht worden. Want zoals jij het zegt, klinkt het wel een hele gemakkelijke job. Ook zitten wij tegen onze zin soms thuis, of doppen zoals de werkende mens zeggen. Ook zelfs in deze tijd ben ik constant voor komende klasjes bezig en thema’s voor te bereiden of andere spelletjes en knutselwerken te maken.
R
25 november 2014
Je geeft niet elk jaar dezelfde les. Eerst moet je een klas krijgen. Als je geen vaste klas hebt kan het zijn dat je elk jaar van klas moet veranderen. En als je dan een vaste klas hebt, moet je aanpassingen doen in de lesvoorbereidingen want je hebt elk jaar andere leerlingen, elk jaar heb je verbeteringen die je kunt aanbrengen, het kan zijn dat er een nieuwe handleiding komt en dan moet je alles herwerken. Een les geef je maar 1 keer per week! Het zou raar zijn om 1 les 2 keer te geven, maar ja, u weet het toch allemaal zo veel beter als een niet leerkracht. En sta zelf eens voor een klas met 25 leerlingen waarvan er meer dan de helft aangepaste lessen moeten krijgen, zorg nodig hebben, achterstand hebben,… Wat doet u eigenlijk van werk? De beste stuurlui staan aan wal he. Dus ik zou zo zeggen: als u niet weet waarover u praat moet u niet zo snel vooroordelen stellen. En ik nodig u uit om eens een paar weken leerkracht te zijn en eens te zien hoeveel ‘vrije tijd’ u dan hebt.
ward.marien@telenet. (@Ward_marien)
25 november 2014
Jozef , ik heb 22 jaar als metser in de bouw gewerkt en daarna na een rugletsel nog 22 jaar in het secundair onderwijs les gegeven aan beroepsleerlingen van 13 tot 18 jaar , ik geef je op een briefje dat ik liever in de bouw gebleven was want dat was heel wat gemakkelijker , ik gaf 29 uur les en tel daar de voorbereidingen bij + de toetsen opstellen , verbeterwerk , oudercontacten , bijscholingen enz… en je zou weten dat het woord profiteurs absoluut niet op zijn plaats is !
Petra
25 november 2014
Bij ons op school, zowel kleuter als lagere school zijn er terug kerende thema’s, maar ik heb nog geen enkel jaar dezelfde lessen gegeven of toch niet op dezelfde manier. Elke klas is anders en heeft andere werkwijzes nodig.
geert
17 augustus 2015
Jaloersheid is een ziekte van alle tijden!
KF
25 november 2014
Zelf heb ik geen zin meer om in de verdediging te gaan, als men wéér eens zegt welke luxejob wij hebben. Het stond iedereen vrij om op zijn 18de voor het onderwijs te kiezen, is mijn enige antwoord hierop.
Sara
25 november 2014
Hmm… Ik besloot eerst niet te reageren aangezien mensen als Moers en Lesley de nagel al op de kop geslagen hebben. Toen las ik de laatste reactie van Jozef Van Caluwe… Voor elke les maar 1 lesvoorbereiding. Ja, dat kan… Als je je job helemaal niet naar behoren uitvoert en je jezelf niet evalueert en bijstuurt. Ik bemerk van hem enige ontevredenheid aangaande het onderwijspersoneel. Hij moet veel harder werken, heeft bijna geen vakantie en verdient naar eigen zeggen niet genoeg om een BMW5 serie te betalen. Klinkt mij als iemand die van zich laat profiteren en geen haar op de tandjes heeft. Geen probleem, Jozef! Je kan bij mij een lesje ‘SOS STRESS’ komen volgen ;-).
Keep up the good work, teachers!
tal
25 november 2014
Dezelfde lessen geven? Als ik start op mijn 21 en op mijn 65ste nog dezelfde les geef dan is er een groot probleem denk ik… elk jaar vernieuwing brengen en al onze lessen afstemmen op de noden van de groep dat je dat jaar hebt! zoals eerder gezegd… ze weten niet waarover ze spreken… maar goed, als deze regel ingevoerd wordt, zullen er vele leerkrachten stoppen en ook een 9-17 job gaan zoeken… Iedereen dat denkt zoals jij ‘Jozef’ en anderen met dezelfde mening als U, zijn mensen waarmee ik gestart ben en nog geen semester hebben kunnen uitdoen tijdens de opleiding. Ze gingen ook voor de ‘luxe’ job en zagen veel te snel in dat ze precies toch ‘harder’ moeten werken dan het ‘lijkt’. Wie spreekt er enkel over lesvoorbereidingen? Wij gaan te vroeg naar ons werk om alles klaar te zetten, blijven langer om op te ruimen, 1x per maand personeelsvergadering tot 18uur, extra vergaderingen, schoolprojecten in elkaar steken, mailen/bellen na onze uren voor activiteiten vast te leggen, bibliotheken afgaan om de boekenhoek te verrijken voor UW kinderen, verschillende winkels afgaan om de hoeken juist en goed te verrijken voor de kinderen, lesvoorbereidingen maken, agenda maken, helpen op schoolfeesten wat ook na de uren is, taken op de school ook in weekends uitoefenen van klusjes, bijscholingen op woensdagnamiddag, oudergesprekken na de uren, oudercontacten tot 20u savonds na de uren dus, deze moeten we dan ook voorbereiden na de uren, tijdens pauzes spreken met de collega’s over de problemen van de kinderen, in de middag vergaderen met externen, een week weg met de kids op schoolreis dit allemaal voorbereiden. ELKE zondag is een ganse zondag dat ik besteed aan schoolwerk en u? Een leerkracht dat jaren klakkeloos hetzelfde geeft is geen goede leerkracht en zo wordt ons dit ook niet aangeleerd. Rijden we allemaal met een BMW? Een nissan micra is meer dan voldoende… ook hiervoor sparen we en laten we soms dingen vallen zoals in elke job! Dit is iedereen zen keuze.. Wij hebben geen tankkaart en rijden zeer veel rond voor onze job, geen telefoonkaart en bellen veel voor ons werk…. ik stop meer geld in mijn schoolwerk om mijn werk zeer goed te willen doen dan dat ik voor mezelf uitgeef… iedere job heeft zijn positieve kanten en negatieve kanten.. als iedereen de zijne uitoefent zonder kritiek op de andere te geven zou de wereld er al vele beter uitzien… we zullen eens kijken hoe U reageert en anderen wanneer ze nog in hun 30 dagen de straten kunnen kuisen of gaan moeten renoveren..
Stefanie
25 november 2014
Tal, ik vind dit heel mooi verwoord. Ik zou het niet beter kunnen!
a c
25 november 2014
Als leerkrachten zouden stoppen: EEN 9-17H JOB ZOEKEN!? Op die manier kan je toch nooit een full-time functie invullen!? Welke bediende, van enig niveau, werkt minder dan 50h per week!? Zelfs niet een full-time van amper 37h per week.
1x per maand personeelvergadering tot 18h… Amai! Wij hebben wekelijks minstens 1 vergadering tot na 20h en minstens 2 wekelijks andere, werkgerelateerde verplichtingen tot ’s avonds laat. Zonder uurcompensatie of extra vergoeding. Meestal al van voor 7h van huis weg.
Hiernaast nog actief in oudercomité (waaruit blijkt dat leerkrachten op schoolactiviteiten meestal ook wel iets doen, maar zeker NIKS meer dan het absolute minimum).
Elke werknemer heeft idd ook 20 verlofdagen en 10 betaalde feestdagen. Hiervan is het ons toegestaan om maximaal 1x per jaar 5 dagen aan 1 stuk op te nemen. Anders maximaal 2.
Ik kan niet zeggen dat ik niet goed betaald wordt, maar ik ken heel wat bachelors/masters die tov loon leerkrachten heel wat minder verdienen. Het loon wordt door 12 gedeeld om ook iets te kunnen ontvangen in de zomervakantie… Geef toe: als het 1,2x meer zou zijn per maand, dan is dat toch (voor de meeste) veel te veel.
Geloof me vrij: iemand die 10 jaar als leerkracht werkt, kan onmogelijk nog meedraaien in een privébedrijf…!
Pierre.
7 december 2014
Beste,wat je laatste zin betreft: ik vrees eerder het omgekeerde. Dat bewijst nog maar eens dat mensen als jij denken dat zij alleen werken. Ik he, en dat onderstreep ik, heb wél respect voor jouw werk. Maar als wij leraars dezelfde ‘logica’ volgen en beginnen met modder te gooien dan komen we echt niet vooruit. Om maar iets te zeggen: wij hebben geen bedrijfswagen hoor waar we tijdens het weekend schaamteloos gratis heel het land mogen mee rondrijden ,geen gratis benzine,gratis laptop, smartphone,tankkaarten, wie weet wat allemaal kopen op kosten van ‘het bedrijf’ en ga zo maar door…
Etentjes met “klanten” en aftrekken hier,aftrekken daar,man man ik ga zwijgen…. 😦
Eline
25 november 2014
Ik ben eerstejaarsstudent kleuteronderwijs en vind het helemaal geen probleem moesten we extra bijklussen in de vakanties maar dan vind ik wel dat het iets met onderwijs te maken moet hebben! Ik wil leerkracht worden om in het onderwijs te staan, met kinderen bezig te zijn, kinderen iets leren, … . Ik word niet leerkracht om dan de ‘stomme’ klusjes van de gemeente te moeten doen! Er zijn genoeg werkloze mensen die een job zoeken, als deze mensen zich daar dan al eens voor zouden engageren?
Het feit dat sommige mensen hier reageren dat leerkrachten niets doen wijst alleen maar op jaloezie en nijd. Ik geef toch ook geen commentaar op andere mensen hun job? Laat ons onze job doen! De leerkrachten kiezen deze job niet voor de vakantie maar om de kinderen iets te kunnen leren! Ikzelf ben nog maar net begonnen en merk al hoe zwaar het kan zijn door nog maar 1 dag in de week voor de klas te staan!
Ik wil gerust de lokalen van de school opknappen en de speelplaats vernieuwen maar de straten gaan poetsen, busstations vernieuwen? Daar zijn nog genoeg anderen voor dat geen job hebben!
a c
25 november 2014
Eline, super!
Het zou voor heel wat mensen een geruststelling zijn om hun kinderen in de vakantie bij leerkrachten achter te laten.
Volgens mij bent U 1 van de enige die beseft dat het “geld” bijna op is en het zo niet verder kan. Chapeau!
Osman
25 november 2014
Beste leerkrachten, alvorens op jullie paard te zitten, het gaat hier om TV Olen, u hoeft dit niet te lezen…;) Iedereen loopt er met open ogen in.
Ha,ha,ha,…
cindy
13 maart 2015
De artikels zijn niet het grappige. Wel de domme reacties van mensen op deze artikels. Lezen is voor sommige mensen heel moeilijk.
Jeremy
25 november 2014
Geniaal gevonden enkel zou dit moeten gedaan worden door veroordeelden of die al in gevang zitten en werklozen
Brosius
25 november 2014
Er zijn nog zoveel mensen die door de staat of andere diensten worden betaald worden zonder iets voor de gemeenschap terug te doen. Misschien daar eens gaan zien om die mensen te activeren.
Raymond
25 november 2014
Stereotiepen en vooroordelen zijn onuitroeibaar. Dat aantonen is de grote verdienste van de mensen achter deze website.
Nicodemus
25 november 2014
Wel doe de werklozen dan ook maar werken voor de gemeenschap, die worden ook betaald om niets te doen.
Yannick
25 november 2014
Aan alle mensen die het leerkrachtenvak zien als ‘spelen’: ik nodig jullie vriendelijk uit om het enkele weken te komen proberen. En anders: iedereen heeft de kans om leerkracht te worden hè… Niet te jaloers zijn dus.
De Busscher Vanessa
25 november 2014
Niets nuttigs? Lesvoorbereidingen, leerlingenwerving, materiaalontwikkeling, … Doorbetaald? Geld die afgehouden wordt tijdens het schooljaar. Waar blijft het respect voor ons die jullie kinderen opvoeden? De bouwstenen van de maatschappij! Dank u beste minister van onderwijs 😦
Marieke
25 november 2014
Iedereen kan zelf kiezen voor het onderwijs, waarom hebben die ‘uitlachers’ er dan niet voor gekozen? Ik ben benieuwd…
De liggende fietser
26 november 2014
Mmmmwwwwwoeoeoeahahahahahaaaaaaaaaaaaa.
Satire, kinkt dat woord bekend in je oren?
fred
25 november 2014
Wel… Het enigste wat ik niet ok vind is dat er vaste benoemingen zijn, heb meermaals dronken of verslaafde leraren meegemaakt die misbruik maakte van dit systeem. Voor de rest weet ik en besef ik dat oovr de klas staan uiterst moeilijk is en meestal een ondankbare job is. Ik zou juist topsporters, zoals in de voetbal, etc. laten bijwerken voor de miljoenen die zij verdienen… en hen ook wat minder laten verdienen of meer laten afdragen…
Juffie
25 november 2014
De stempelaars, die moeten ze aan het werk zetten!
Straten schoonmaken durven ze aan hen niet vragen, maar wel aan onderwijsmensen.
Waar staan wij eigenlijk op de sociale ladder?
Sabine
3 januari 2016
Helemaal onderaan!!!! Ik spreek dan niet voor leerkrachten van lager onderwijs. Maar jullie hebben met eigendunk, geen ervaring in realiteitswerken in het echte werkleven. Vandaar dat onze schoolverlaters niet bekwaam zijn om ons werk over te nemen. En hierdoor zovele werklozen zijn!!! De kern van deze doppers ladder ligt bij jullie. Ga wat ervaring/stage
opdoen in het echte werkleven , en leer dit aan jullie leerlingen. Dat wij zo geen nietsnutten aan de deur moeten zetten.
Hendrik De Rycke
4 januari 2016
Je vergeet één ding, Sabine. Leerkrachten krijgen een heleboel luie, rotverwende kinderen in de klas, die niets anders kunnen dan op een schermpje te zitten gapen. Het resultaat van de “opvoeding” door de ouders. Waarschijnlijk ben ook jij één ervan. Met zo’n pummels kunnen zij niets aanvangen, daarvoor zijn ze te veel verprutst. En dan maar schieten op die leerkrachten…
diane van hoof
25 november 2014
welwel en dat van een cd& v minister. Ze moest zich schamen en ieder die het heeft over de onderwijsmensen. Ik ken werknemers die meer vakantie hebben, meer betaald worden, meer vakantiegeld hebben, een groepsverzekering, dubbele eindejaarspremie, een firma wagen waarmee ze op vakantie gaan. en een ferm pensioen. Mensen die zogezegd in de zorgsector werken als bediende!! en toch rimpeldagen verlof krijgen waarmee ze verlof van onderwijs voorbijsteken. Het vakantiegeld van onderwijsmensen werd dit jaar onvolledig betaald, zonder verwittiging, ze zouden het in december bijbetalen. Ze zouden het eens bij andere sectoren moeten doen… ik daag iedereen uit om een week mee te komen werken in een kleuterklas, een lagere school, bso klas.. vergeet niet dat vele opdrachten naar het onderwijs gaan omdat ouders(diegenen die dik verdienen) er geen tijd meer voor hebben. Denk aan sociale vaardigheden, verkeersopvoeding, leren leren, leren plannen, behalen van rijbewijs, zindelijk maken,leren leven..opvang voor en na de school, hygiëne,..
Zelf werkzaam in de sociale sector, meer uren werken, minder verlof, zorgen voor andermans kinderen, ouders die gescheiden zijn en blijven vechten op kap van de kinderen, jongeren die te hoog zitten qua richting owv prestige van de ouders, kinderen die oververwend zijn owv schuldgevoel, kinderen die altijd gelijk hebben..Jaren heb ik mijn job graag gedaan en nu.;is het teveel zoveel administratie, minder middelen , minder personeel.; dank u minister, nooit zou ik nog voor deze job kiezen, ben het beu om voor de kidneren van anderen te zorgen zonder ooit maar één dank u.
Valérie
25 november 2014
Ik zou heel graag al deze mensen die veel onbeleefde kritiek geven, graag eens de leiding willen zien nemen over 35 kleuters en peuters
Jozef Van Caluwe
2 februari 2015
Gewoon streng zijn en dat komt goed. Probeer jij maar eens een voltijdse baan te doen! Ik heb geen maanden verlof elk jaar. En kom nu niet af met lesvoorbereidingen voor kleuters. Of duurt het verbeteren van de boekbesprekingen die ze gemaakt hebben echt zo lang?
jo
25 november 2014
zalig de reacties hier , de een al korter door de bocht dan de ander. Nu is het mijn beurt :
(8*4+6)*(5/6)= 31.67 uur per week , 40-31.67=8.33 uur die ze nog hebben om voorbereidingen te maken zonder overuren te moeten kloppen. Ok in die 40 kom je er dan misschien nog niet en moet je overuren doen. So what ? Ze zijn heus niet de enigen overuren kloppen, en ze krijgen ze terug in vakantie, in tegenstelling tot heel wat mensen in de industrie.
Ik ken behoorlijk wat mensen die in het onderwijs staan, en inderdaad ze werken behoorlijk wat na hun uren om voor te bereiden. Maar er wordt hier toch wel redelijk overdreven ¾ van hun vakanties bezig met voorbereiden ???? Ik denk dat er iets serieus scheelt aan de efficiëntie … Probeer dat maar niet in de industrie, of je zal niet lang werken.
En alle leerkrachten die hier staan te roepen van wil je eens wisselen van job ? Met alle plezier , ik zal geen goeie leerkracht zijn , gebrek aan geduld met kinderen etc. maar ik wil jou wel eens mijn job zien doen. Midden productie valt er een stuk van de lijn uit , soms weken van 80u tijdens opstarten, klanten die staan te roepen , van kop tot teen zwart van het vet, gezondheidsrisico’s ( en ik heb het niet over een papercut of een zere rug van een boekentasje ), …
Of misschien wil je een wisselen met een dokwerker of bouwvakker die in weer en wind buiten staat, of met een vrachtwagenchauffeur die nooit thuis is , of met de mannen van de vuilkar die van 4u bezig zijn, of met een boer die dag en nacht werkt om rond te komen , ….
Nog een leuk feitje om af te sluiten, toen ik een tien tal jaar terug in het vti zat kreeg ik les van behoorlijk wat leerkrachten die nog in de industrie gestaan hebben. Ik heb toch geen enkele horen zeggen dat ze het vroeger beter hadden , integendeel …
Kristien
25 november 2014
kies dan voor leerkracht! 🙂 dan heb je de ideale job voor jou haha. En geloof het is de fantastische job!
jo
26 november 2014
Volgens mij heb je men post niet goed gelezen ? Of is begrijpend lezen geen deel meer van het lesprogramma? 🙂
Melissa Van den Vloet
25 november 2014
Iedereen die negatieve commentaar heeft…. Zagen en klagen….Verander dan van job. Je mag zelf altijd voor leerkracht studeren:)
a c
25 november 2014
Had ik nog wel willen doen, het PMS destijds raadde het mij af: mijn IQ is te hoog hiervoor… ;o(
Pierre.
7 december 2014
vind ik ook Melissa, en nog dit aan “jo”: het is niet “men” post ,het is “mijn” post.
Marcel
25 november 2014
Fuck yeah, twee maanden vakantie terwijl jullie werken!
Els
25 november 2014
Het is nu 20.00u en ben nog steeds voor school bezig: als ik mijn uren even optel…. als mevrouw Crevits wil dat de scholen geen leerkrachten meer vinden moet ze dit doordrijven.
Dan spreek ik nog niet over de “vrije” deelname aan weekendactiviteiten: vlaaien rondbrengen, in de schooltuin werken, schoolfeest, sportfeest, ontbijt voor de ouders, deelnemen aan parochiale activiteiten en de talloze vergaderingen! En nee: deze extraatjes staan niet in onze opleiding. Allemaal onbetaald.Wij hebben tal van “diploma’s” (opvoeder, ict-er, psycholoog, opvoeder,…) maar- helaas- we worden er maar voor één betaald… Welke bezoldigingen ontvangt u, geachte mevr. Crevits? Als je niet in het onderwijs staat weet je niet waarover je praat. Jaloers op onze vakantie? Ik werk ook in de vakantie voor mijn job. En de rest zijn OPGENOMEN OVERUREN!!!! Ik doe mijn job enorm graag, een “DANK U, JULLIE ZIJN GEWELDIG” zou fijn zijn! U mag ook altijd eens mijn man bevragen…
Duidelijk genoeg?
VAARWEL onderwijs, vele gedreven leerkrachten zullen er dan mee kappen.
11 11 11, zoekt u eten zelf
1 december 2014
en wat heb je tussen 16u30 (aankomst thuis) en 19u30 gedaan? Idd., persoonlijke dingen 🙂
cindy
13 maart 2015
doe zo stom niet. Dit is tv olen. Mevr. Crevits heeft dit niet gezegd. Maar is een nep artikel van Tv-olen. Satire? zegt u dat iets. En dan zeggen dat leraars de kinderen moeten leren lezen en ze kunnen het zelf niet. Tv olen= satirische website. hahaha
heidi
25 november 2014
Mijn man werkt als leerkracht in het beroeps en technisch onderwijs. hij doet zijn werk heel gemotiveerd. Hij is echter nog maar 10 jaar benoemd (hij is er al 47jaar) en werd hiervoor van de ene school naar de andere gestuurd. Ook tijdens de schoolvakanties draagt hij zijn steentje bij in school door onderhoudsbeurten hier en daar te doen. Op ouderavonden, buitenschoolse activiteiten staat hij zonder mopperen klaar. Ik heb een verantwoordelijke, stressvolle functie. Ik heb maar 30 dagen vakantie per jaar. Ik verdien ongeveer hetzelfde als hij, maar ik zou voor geen goud of geld willen wisselen van job. Doe maar voort mevrouw de Minister. Ik stel voor dat jullie in Brussel wat minder koffietjes drinken en wat minder ‘semmelen’ over zo een onnozelheden, daar kunnen we ook al wat miljarden mee besparen!
justine
25 november 2014
In 2012 studeerde ik af als middelbaar leerkracht. Omdat er ten eerste niet onmiddellijk een job te vinden was, koos ik te kiezen om in de prive sector te werken. Tijdens mijn studies zat ik soms tot 3u s nachts bezig met mijn voorbereidingen. En oke die vakanties lijken aantrekkelijk. Al wil ik hierop zeggen dat een leerkracht nog eens 2 maanden heeft in de grote vakantie. Maar soit. Leerkrachten hebben veel werk waar de buitenstaanders niets van zien. Maar heeft iedereen soms niet veel werk? Heb eens respect voor elkaar, imv te spotten met een ander
Sofie
25 november 2014
Hebben jullie eigenlijk niet door dat dit een satirisch artikel is ? Duidelijk ook niet de grootste lichten die leerkrachten …
De liggende fietser
26 november 2014
🙂
Pierre.
7 december 2014
Ik mag het hopen Sofie, gelukkig behoor jij tot de grote lichten, wens je nog een fijne zondag 🙂
Rik Mandik
25 november 2014
Het is schandalig dat ze de leerkrachten werk laten opknappen die de WERKLOZEN al lang hadden kunnen doen, die kunnen zwart werken waar, wanneer en hoe lang ze willen. De leerkrachten hebben zelf al een stresserend beroep en de vakantie-periodes benutten ze om allerlei verbeteringen te doen, agendas invullen, en allerhande voorbereidingen voor de komende schooldagen. Waar haalt Mev. Crevits het ineens vandaan dat de leerkrachten zulke jobjes mogen/moeten uitvoeren. Vroeger moesten de doppers iedere dag een stempel halen, nu enkel kaartje afleveren en de centjes zijn binnen. Wel mevrouw de minister doe zo verder en we zullen de volgende verkiezingen wel zien waar de CD&V zal staan.
1bakoe
25 november 2014
De mensen die er hier van overtuigd zijn dat leerkrachten tijdens vakanties (en ertussen) niet bepaald veel doen, raad ik allereerst vooral aan om zelf eens voor de klas te gaan staan. En als jullie toch zo te klagen hebben over vakanties en jullie job; wordt dan zelf leerkracht, eens zien hoe lang jullie het volhouden. Niemand houdt jullie tegen dit te doen. Leerkracht zijn is geen job die enkel tussen de schooluren wordt uitgeoefend van 8u30 tot 16u, maar is een job die ook nog mee naar huis gaat. Wil degenen die hier zoveel commentaar op hebben dat wel eens enkele weken zien doen; eens zien hoe snel ze afhaken. Ieder van jullie had de keuze leerkracht te worden. Als jullie zo jaloers zijn op al die, hoe jullie ze noemen ‘vakanties’; wordt dan zelf leerkracht. En dan nog de stelling ‘leerkrachten doen onnuttig werk’; ik weet niet waar al jullie kinderen zitten terwijl jullie werken en waar zij hun kennis vergaren, maar bij mijn weten is dit op school (en dus door leerkrachten).
bdw
25 november 2014
Beste,
Veel van jullie die kritiek hebben over leerkrachten weten niet waarover ze spreken… voor de duidelijkheid… zelf ben ik geen leerkracht, mijn vrouw echter wel… allereerst verdien ik veeeel meer dan haar en toch kan ik s avonds genieten van wat tv te zien of iets te doen waar zij geen tijd voor heeft… nee, want zij moet knippen en plakken zodat jullie ouders werkjes mee naar huis krijgen. Zij moet een agenda system invullen dat duidelijk niet valt onder het systeem van Algemene vereenvoudiging, zij moet vergaderingen bijwonen tot dikwijls 19u. Zij moet om 8u buiten staan om kinderen op te vangen. S middags moet zij haar boterham opeten al rechtstaande terwijl zij op jullie kinderen let… zij moet tot s avonds kinderen bespreken met ouders… geef geen kritiek op iets waarvan je niets weet. Veel is veralgemening en anders waarom doe jij het niet
Maria
25 november 2014
al deze reacties zijn héél erg , er zijn er genoeg die stempelen en zodoende héél véél geld kosten aan de gemeenschap !! Laat hen alles opknappen , zij hebben een gans jaar tijd …..mensen die werken hoeven dat toch niet te doen .
Kristien
25 november 2014
Al die commentaar hebben… waarom zelf geen leerkracht als dit een droomjob is? Ik doe zeer graag mijn job, maar jullie reactie toont dat jullie er niets van kennen!
Karine
25 november 2014
Vooraleer je commentaar geeft, ga zelf eens lesgeven, een week, een maand… en proef van alle voor- en nadelen. Ik heb 13 jaar in de privé gewerkt, en ondertussen werk ik 13 jaar in het onderwijs. Alleen omdat ik het heel graag doe, want in het onderwijs werk je constant.
Go
25 november 2014
Zalig toch al die reacties van ze doen niks en ze hebben vakantie genoeg! Ik ben er niet vies van! Dutskes toch!
Sofie
25 november 2014
Schande! “Zo doen ze iets den dienste van de maatschappij” Ik denk dat leerkrachten al genoeg doen voor de maatschappij, al degene die deze zin beamen, hoe denk je dat je je reactie hier kunt neer schrijven? Dat is geen aangeboren eigenschap he.
Maar goed als het moet, moet het he maar kom dan achteraf niet klagen dat uw kind geen degelijke lessen meer krijgt.
“Er zijn teveel werklozen” wordt dan gezegd, zet hen dan misschien eens aan het werk, is veel nuttiger.
viviane
25 november 2014
Op zo een bericht reageren doe je niet, uit respect voor diegene die voor onze toekomst zorgen.Ieder zijn job en daarmee basta!
Emmy
25 november 2014
Haha Sidney Claes? Sinterklaas…
kristof
25 november 2014
Die Hilde is op hare kop gevallen zeker en blijven botsen!! Schandalig en minister niet waardig!!!
Jan
25 november 2014
Ahum, ik geef nu al een 8 tal jaar wiskunde en economie aan 5 en 6 de jaars, waar ik voorheen CFO was van een onderneming met 300 man. Moet toch stellen dat mijn leven er nu – euh – vrolijker uit ziet
Ann
25 november 2014
Allemaal klagen en zagen op de leerkrachten???
Wij werken te veel voor ons loontje?
Wie houdt je tegen om ook in het onderwijs te stappen???
Als je denkt dat wij profiteren, waarom kom je dan niet meedoen?
Jij kan je job toch ook kiezen?? Net als wij…..
……. ik denk wel dat je snel van gedacht zal veranderen!
Maar hé, wie houdt je tegen om deze poepsimpele overbetaalde job ook te komen doen?
Wees welkom !!
bart
25 november 2014
Zagen en klagen over de onderwijzers !!!! Had zelf langer gestudeerd hé!!! De leerkrachten die hun job graag en goed doen kunnen deze vakanties goed genoeg gebruiken!!!! En het loon dat ze in de vakanties doorbetaald krijgen word in de gewerkte maanden van hun eigen loon afgehouden dus ik weet ni waar Hilde Crevits over ligt te lullen !!! ZE ZOUDEN BETER DE LANGDURIGE STEMPELAARS WA HARDER AANPAKKEN DA ZIJN PAS PROFITEURS !!!!!!!
Marianne Van de Sompel
25 november 2014
Er zijn er hier die de job van onderwijzer vergelijken met de bouwsector of de vuilniskar, of met vrachtwagenchauffeur of werknemer in een fabriek. Vergeten jullie dan niet dat ik op tot mijn 22ste in de weekends zat te studeren terwijl die mensen uitgingen naar discotheken en plezier maakten? Ok, die mensen hadden misschien minder capaciteiten en ik apprecieer heus wel wat zij doen, maar ik moest er wel degelijk hard voor studeren, tot ’s nachts op mijn kamer, omdat ik een job wou die ik graag wilde doen, wellicht naïef, want in mijn laatste jaar wetenschappen in de humaniora waren er klasgenoten die voor een job wilden gaan om veel geld te verdienen, in de prive. Ik wilde in de sociale sector, omdat ik niet wilde werken voor veel geld maar met mensen! Bij ons kwam er vorig schooljaar een zorgcoördinator werken die een beter betaalde job in de prive had gedaan met verder gezette universitaire studies, omdat ze dacht dit beter te kunnen combineren met haar gezin met jonge kinderen. Ze vermagerde zienderogen, stond versteld van de overuren in het onderwijs, van de hopen werk die ze op haar af kreeg en nooit gedaan kreeg. En toen haar man door ziekte niet meer kon werken, heeft ze haar ‘naïviteit’ opzij gezet en terug haar oude job opgenomen: liever in de zomervakantie doorwerken en ’s avonds laat thuiskomen, maar met betere financiële condities om met haar gezin beter te kunnen overleven. Ik doe mijn job nog graag, al was het voor mij ook een misrekening toen we bij het begin van de vakantie zonder verwittiging € 400 minder vakantiegeld kregen; wij moeten immers voor 10 dagen op reis binnen Europa, omdat het steeds in de duurste periode (het hoogseizoen) is dat wij op reis moeten, en kunnen ons geen dure vliegtuigreizen naar exotische oorden veroorloven voor prikprijsjes in het laagseizoen terwijl de kinderen opgevangen worden bij oma en opa. Toch werk ik graag door in het onderwijs, omdat het vooral boeiend is, omdat ik elke dag nieuwe dingen met de kleuters wil uitproberen, omdat ik vind dat onderwijs mee moet met de tijd en ook ICT en techniek en andere talen daarin een plaats moeten krijgen. Even nam ik nu tijd om dit te zeggen, na het verder in orde maken van het kindvolgsysteem, het bedenken van leuke, uitdagende opdrachten voor in de klas, het bijvullen van de agenda. ’t Is half tien, en om 16.45 uur ben ik in mijn auto gestapt om naar huis te rijden. Heb alleen gegeten en ga nu nog even ontspannen. Thuis gemist helaas…
jo
25 november 2014
Ik denk dat studenten toch wel een stuk meer feesten dan mensen die van hun 18 gaan werken.
Nick Beirinckx
25 november 2014
1. Fake bericht.
2. Ik ben zelf afgestudeerd als leerkracht en jawel er mee gestopt… er komt zoveel meer bij kijken dan de meesten denken zoals al eerder is vermeld.
3. Ik zie mezelf nog wel terugkeren naar het onderwijs, maar dan zijn het keuzes die je moet maken:
– regelmatige uren OF thuis nog verbeteren, voorbereiden, ouders opbellen, …
– zelf cursussen opstellen dat maanden in beslag kan nemen OF enkel wat papieren binnenbrengen bij je vakbond op het werk 🙂
– verschil in afstand tussen een lokaal ‘bedrijf’ OF een school in Brussel ( als je niets vindt )
– enorme verantwoordelijkheid want jij voedt de kinderen ook op ( leraar als opvoeder ) OF de verantwoordelijkheid op je werk; je doet iets verkeerd en krijgt een blaam -> life goes on
– fysieke belasting ( huidig werk ) OF mentale belasting
– …
// Op basis van bovenstaande keuzes en nog zoveel meer, ben ik met het leerkracht-zijn gestopt, dit neemt niet weg dat het lesgeven aan die jonge kadees echt wel plezant was. //
Kortom, het komt er allemaal op neer dat die kinderen een zo goed mogelijke opleiding krijgen met de meest gemotiveerde leerkracht in de klas. Mensen die enkel voor dit beroep gaan voor de ‘schoon’ uren zullen bedrogen uitkomen.
eventisto
25 november 2014
Beste mensen, wees eens kritisch vooraleer te reageren: a) wie heeft deze info gepost en is de bron betrouwbaar?
b) uit de reacties kan je maar een ding afleiden: dit soort aankondigen/beslissingen leiden tot verdeeldheid en misschien is het dat wat de nieuwe regering wil… verdelen en heersen. Uiteindelijk zal iedereen het slachtoffer zijn als de leerkrachten nog voor andere klussen ingezet worden, want het onderwijs is de motor van onze economie en dat onderwijs loopt nu al leeg.
Ruth
25 november 2014
Crevits, dat is toch om te lachen ???
Doortrapte Vette Darm
27 november 2014
Schitterend initiatief om die luiaards eindelijk eens aan het werk te zetten in plaats van hen zonder meer die exorbitante uitkering te geven.
Piet
28 november 2014
Luiaards ? Laat me niet lachen. Hoor ik hier een gefrustreerde werknemer (zelfstandige)?
Ik breng jou vanaf volgende week mijn klas van 26 kinderen. Trouwens niemand heeft jou tegengehouden om voor het onderwijs te kiezen. Waarom koos je er dan zelf niet voor ? Vergeten ? Of te dom ?
Naar verloning toe gaan we ook geen rijke burgers worden. Wie kiest voor onderwijs, kiest met zijn gevoel. Geloof me je moet het graag doen, zo niet moet je er algauw van tussen. Zelf sta ik reeds 25 jaar in de lagere school vol energie. Iemand die het woord “exorbitante” gebruikt heeft toch voldoende verstand in zijn hoofd, hoop ik.
Mister Anderson
25 november 2014
Beste
Ik kwam dit artikel per ongeluk tegen, en wat moest ik toch lachen, ik viel haast van mijn stoel. Uit ervaring weet ik omdat ik verschillende leerkrachten ken, dat deze buiten hun schooluren nog een resem aan uren extra moeten besteden thuis zoals verbeteren, les voorbereiden, afspraken, oudercontact, bijscholingen en ga zo maar door.
Om dat te zeggen, we gaan de leerkrachten die onze kinderen zo netjes onderwijs geven hun vakantie deels afpakken omdat ze zogenaamd niets doen in een vakantie? Hmm, vakantie wil volgens het woordenboek het volgende zeggen:
>>
Vakantie is afgeleid van vacatio (Latijns werkwoord vacare) dat staat voor vrij zijn van verplichtingen. Het is een periode waarin een persoon zijn gewoonlijke dagelijkse activiteiten staakt, zoals naar school of het werk gaan. Dit betreft een periode die (veel) langer is dan een weekend (waarin veel mensen vrij zijn), vaak minimaal een week.
<<
Ik lees daar niets in van verplicht 10 uur werken per week. Nee er staat echt, vrij van verplichtingen. Lees het bovenstaande anders nog maar eens.
En dan nog, de leerkrachten moeten ook al een paar weken op voorhand zaken voorbereiden, klusjes, opruimen, dus ECHT VRIJ van verplichtingen zijn ze dan ook weer niet. En gelukkig dat ik niet in het onderwijs sta, want anders zat ik vast aan die DURE vakanties waar ik 3 keer meer moet betalen voor een reis, vliegtuigticket enz. Oef gelukkig.
Ik heb spijtig genoeg slechts 11 weken vakantie en volgend jaar krijg ik daar nog slechts 1 week bij. En daarbij wordt ik 12 maanden volledig betaald, en daarbij nog 2 maanden extra, 1 keer in mei. En één 13de maand. Ik heb mijn job speciaal geselecteerd op vakantie hebben. Het leven gaat volgens mij meer om wat je doet in je vrije tijd dan wat je doet tijdens je werk. Werk moet je graag doen natuurlijk, maar ik ken niemand die later als hij oud is zegt: oei had ik maar meer kunnen werken.
Dus laat die mensen gewoon hun vakantie houden net als andere mensen die er voor kiezen voor hun job met de daarbij horende vakantie. Je weet waar je aan begint als je een job neemt, dus kom nu niet zagen dat jullie ooh zo weinig vakantie hebben.
Tja, Minister, even de arme leerkrachten hun verdiende vakantie afnemen is toch wel het laagste wat u kan doen. Het wordt hier bijna zo slecht, of slechter als in Nederland. De politiekers met hun 100.000 euro en meer kunnen het allemaal mooi brengen als het niet over hun geld of vakantie gaat. Ik kan ook gemakkelijk mijn buurman zijn geld of vakantie besteden. Daar ben ik ook erg goed in. Gewoon schande.
van daele
26 november 2014
volgens uw langdradig verhaal moet ik toch besluiten dat u één en ander met het onderwijs te maken heeft , een zakenman is kort en bondig !!!
jos
27 november 2014
Ongelofelijke mongool! tvolen is een satirische site! ALLE, ja ALLE berichten hier zijn verzonnen ter uwer en mijner vermaak. Jullie zijn allemaal complete tools als ge daar in trapt. Ongelofelijk wat ik hier allemaal lees. De idioten die los in de kak trappen zijn zowaar nog grappiger dan de schrijfsels zelf! Triestige dumbasses. Dat ze idioten zoals jullie überhaupt laten stemmen…. ze geloven alles wat jan en klein peerke op het internet zwieren. Kop uit aars aub dankuwel. Djeezes.
Pierre.
7 december 2014
mja, is niet uitgesloten,wie zal het zeggen. Maar waar jij niks van snapt he “Einstein”, is dat het toch heeeeel raar is dat er in enkele minuten massa’s leerkrachten het over hetzelfde hebben .. Er moet dan toch IETS loos zijn he wat betreft dat gefrustreerd geleuter aan het adres van het onderwijs. Of dit nu een soort april is of niet,daar gaat het zelfs niet om, weten wij leerkrachten ook wel hoor. Nog zo niet bekeken zeker?
Tony De Herdt
27 november 2014
Als het geen kwakkel is, bewijst dit nog maar eens dat Crevits niéts begrijpt van de onderwijswereld.
ingrid jordens
8 april 2015
ik heb met aandacht je brief gelezen en je geeft echt lik op stuk , helemaal niet langdradig maar geweldig !! Vriendelijke groetjes van iemand die het helemaal met je eens is . Jordens Ingrid
jos
25 november 2014
Andere mensen krijgen toch ook vakantiegeld en moeten tijdens die vakantie ook niks doen. Crevits krijgt heel veel geld en die steekt nooit iets uit.
Saskia
25 november 2014
Mannekes, TV Olen staat nu toch niet echt bekend als een betrouwbare informatiebron. Een bron van vermaak daarentegen zijn ze wel! 🙂
Mister Anderson
25 november 2014
Klopt is wat satire, maar wat zeuren is ook eens een keer leuk!
Yve
25 november 2014
Hahaha, wat een gedoe en getouwtrek om een ‘fake’ boodschap;
Aan alle collega’s in het onderwijs: Wij hebben een toffe job. Iemand die dit niet graag doet, blijft dit niet doen. Het is wel een roeping, het is niet iedereen gegeven. Worden wij slecht betaald? Nee. Doen wij veel overuren? Ja, net omdat we weten dat na al die overuren ons ‘verlof’ volgt. In het basisonderijs bestaat dit verlof ook uit klussen op school, maar evenzeer uit ontspanning.
Aan alle niet-collega’s: Tof dat jullie respect hebben voor ons, net zoals wij voor jullie. Elke job heeft zijn eigenheden…
W0ut
25 november 2014
TV Olen did it again! Ik verheug me nu al op de reacties. 😉
Pierre.
7 december 2014
vind ik best ok 🙂 dank dus aan tv Olen, misschien denken ze van ons leraars belachelijk te maken maar dank zij hen heel veel positieve reclame voor het onderwijsvak:)
Chris de Paepe
25 november 2014
je kan ook de raaskalderij en speld informeren voor “betrouwbaar nieuws
aprilgrap
25 november 2014
Almost iedereen in deze goed gevonden grap getrapt. Al is deze regering met Mrs Crevits en co. tot erg veel onzin in staat cfr. hun uitspraken e.d. sinds ze de touwtjes Flanders en Belgiekse in handen hebben … Wie verzint de volgende ? Of liever niet. Je brengt ze maar op ‘sublieme ’ ideeën, dat stelletje leeghoofden !
raf
26 november 2014
ze zouden beter de doppers die ook betaald worden niets doen aan het werk zetten .da zou pas een besparing zijn .een straat proper houden en als die na controle niet proper is 1 week dop kwijt .niet muggen ziften over een paar blaadjes maar met niet proper bedoel ik dan echt vuil.ons belgië zou der heel wat properder uit komen te zien.en als het die doppers niet aan staat wel dan niet gaan kuisen hé ze krijgen zelfs nog een vrije keuze en dat hebben werkende mensen niet
Van obberghen ann
26 november 2014
En heel,het schooljaar voor de klas staan, dat is niet werken of wat ? Ik denk,dat mensen die een heel jaar voor de klas staan de vakanties wel nodig hebben om tot rust te komen. Dat credits zelf eens een jaar voor de klas gaat staan, ze zal het dan wel weten. En om stations te renoveren daar moeten ze de doppers voor aanspreken, niet de leraars.
Luna
26 november 2014
Ik ben een gewone arbeidster en heb 4 weken vakantie per jaar en geen 13 maand en nog geen €10 per uur ik ben ook tevreden met wat ik heb omdat ik laag geschoold ben en niks anders kan dan dit werk doen
wat doe ik……………………idd ik poets!!!! en ben Belg moeten jullie dit nog afvragen.
laat ieder doen wat hij graag doet.
stijn
26 november 2014
mo how
Magda Vermijlen
26 november 2014
Geslaagde grap
LJM
26 november 2014
Hahahaha, in het schooljaar ben ik nooit ziek. Maar in de vakantie heb ik toch van alle kwaaltjes …..
Tamara
26 november 2014
geen woorden voor. Als ze al onze administratie en vergaderingen en examens opmaken en alle verbeteringen en opendeurdagen en nutteloze administratie enz….. ik kan nog een tijdje doorgaan….. eens zouden afschaffen en ons wat meer betaalden voor al het extra werk en de stress. Dat zou veel eerlijker zijn . Dat de ministers eens in hun eigen zakken duiken ipv in die van de werkende mens. Waar of niet waar we hebben het weer getroffen met onze minister. Weer een die alles beslist maar er niets van af weet om dag in dag uit in het onderwijs te staan. Laat haar eens een week meedraaien, ze zal wel anders piepen dan.
l0tski
26 november 2014
Euh jongens… TV Olen is een SATIRISCHE website.Dat zie je nu toch aan al de andere artikels die hier worden gepost? Geloof eens niet meteen alles wat je onder ogen krijgt. 😉
jos
26 november 2014
Leerkrachten hebben jammer genoeg niet zoveel vakantie als iedereen denkt…
Die 2 maanden grote vakantie zijn leerkrachten eigenlijk werkeloos. En voor “de werkeloosheidsuitkering” die ze die 2 maanden krijgen hebben ze zelf 10 maanden moeten werken. Anderen moeten niks doen om een uitkering te krijgen.
eenwerkende mens
26 november 2014
Ik werk niet in het onderwijs maar vind het schandalig dergelijke artikels en reacties te moeten lezen over mensen in het onderwijs. Men zou zich beter bezighouden met al die …….. die geen …..doen en waar wij moeten voor gaan werken.
tantemeter
26 november 2014
Beste mensen,
ikzelf ben al 30 jaar kleuterleidster, ga elke dag zingend naar mijn school.
Ik zal wel tot 67 werken! En als het moet zal ik in de vakanties de bushokjes gaan poetsen.
Wees toch aub eens een beetje positief! We moeten ophouden om de zwarte Piet door te schuiven. Ons land is al jarenlang in crisis hoor! Maar iedereen leeft maar alsof en niets moet terugbetaald worden. Wie gaat die put dichten volgens u? Onze kinderen en kleinkinderen? Fraaie ouders zijn jullie!
Laten we allemaal samenwerken en de tering naar de nering zetten.
De Fordarbeiders staken mee uit solidaritiet??? Met wie? Met ons? Dan moeten zij uit solidariteit hun pensioen vanaf 52 niet aanvaarden!
Ik ben lid van de vakbond, maar de manier waarop ze mensen opjutten gaat te ver.
De manier waarop stakers en betogers te werk gaan, gaat te ver.
Ik hoop dat iedereen zijn verstand gebruikt. En dit soort artikels zijn helemaal uit de lucht gegrepen.
Wees blij dat wij, jonge gezonde 50-ers nog kunnen werken en iets betekenen voor de gemeenschap!
Truus van Hiernaast - Kannookbelgiewezen
26 november 2014
Wat erg!
tantemeter
26 november 2014
Nee, het is niet erg maar het ook helemaal niet waar.
kevin
26 november 2014
Als ze nu eens alle werklozen (die niet willen werken, dus niet de zoekende werklozen) en alle illegalen deze klusjes lieten uitvoeren, want deze groep van de bevolking kost de maatschappij miljarden en miljarden euro’s per jaar.
Robby Vanspringel
26 november 2014
’t is weer hilarisch hier…. 🙂
jeegers
26 november 2014
Hoeveel mensen leven van werkloosheidsuitkeringen en/of OCMW? en die kiezen wanneer ze op verlof vertrekken, ze hebben goedkope opvang voor hun kroost.( om werk te zoeken!?)..en noem maar op….maar die mensen laten ze met rust!! dat de ministers slechts 1 week in een school gaan werken ,en dan doen we nog eens een babbelke!!
gilbert van noten
26 november 2014
Mannekes,tis wel T.V.olen hé,efkes nadenken !!!
De liggende fietser
28 november 2014
Nadenken? Weet ge wel hoeveel pijn dat doet 😉
Chris
26 november 2014
Ik ga wel wat klusjes opknappen…
THUIS!!!
Want heb daar vaak een heel jaar lang geen tijd voor!
Maar geloven doe ik het niet, T.V.Olen!
Karl
27 november 2014
Goeie grap. 🙂
Al geldt voor mij (ik geef les in het D(eeltijds)K(unst)O(nderwijs)) dat meer dan de helft van mijn vakanties ook nog eens opgaat aan het zoeken van stukken,voorbereiden, arrangeren, organiseren van concerten, programma’s uitschrijven, zelf de stukken die mijn leerlingen spelen instuderen, anders kan er geen les over geven enz…
Een full-time in het onderwijs bestaat uit 21-24 contacturen per week (afhankelijk van het net waarin je opereert). Reken daar nog een aantal thuisuren bij om lessen voor te bereiden, verbeterwerk te doen etc. en je komt aan een ‘normale’ arbeidsweek. Daar is ons loon ook op gebaseerd trouwens, niet op die ca21 contacturen…
Een administratief bediende of arbeider komt thuis en is (meestal) klaar met zijn job, die van ons loopt dan nog gewoon door…
Bovendien hebben we buiten onze uren regelmatig vergaderingen, worden wij ook gemobiliseerd voor schoolfeesten, (in mijn geval) concerten enz.. , vaak op zondag (NIET extra betaald, en nog minder dubbel betaald, zoals in bepaalde sectoren gebruikelijk..)
Wij krijgen geen bedrijfswagen, geen laptop of GSM van het werk,..
Dit is niet bedoeld als klaagzang, het hoort bij de job: kinderen motiveren, opvoeden, zichzelf leren kennen, kennis overbrengen,..
Maar ieder huisje heeft zijn kruisje; Wie moeite heeft met onze vakantieregeling moet zelf maar in het onderwijs gaan, dan kan die daar ook van ‘profiteren’. Het zal de eerste niet zijn die het er geen jaar uithoudt… 🙂
Met vriendelijke muzikale groeten
griet
27 november 2014
Als ik ziek ben en in bed lig te slapen, word ik wakker gebeld door ouders van leerlingen omdat er geen geld/tijd is om ze vanuit de school telefonisch te verwittigen! en dat verwachten ouders wel tegenwoordig, zelfs als ze een mail hierover hebben ontvangen!
Wegens sluikstorten in onze straat bellen wij wekelijks om het hier wat “leefbaar” te houden…
ook met vriendelijke muzikale groeten trouwens
marij
27 november 2014
sorry, maar die grap is niet uit de lucht gegrepen. naar aanleiding van de verkiezingen gingen er hier en daar stemmen op om de vakanties van leerkrachten serieus in te korten
Pierre.
7 december 2014
Voilà,dat zat ik net ook te denken Marij. Tv Olen of geen Tv Olen, dat ze ginder in Brussel een loopje met ons nemen weet iedere intelligente mens toch zeker?!
HildeAdriaens
28 november 2014
Verbazingwekkend dat zovele mensen zich laten leiden door een bericht. Niet nagaan uit welke bronnen deze berichten kwamen. Dit is een feit dat ik al jaren probeer wijs te maken aan mijn leerlingen, kijk na, zoek op, wie ,waarom,denk kritisch… Het gevaar van slechte informatiegaring. Jullie zijn er in geslaagd, proficiat en hebben bij anderen een glimlach verkregen. Dat al die mensen die niet tevreden zijn over dit bestuur het dan ook laten zien en niet zeggen: we kunnen er toch niks meer aan doen. Denk na bij de volgende verkiezingen en nu is het belangrijk om te luisteren naar alle partijen en een open debat te krijgen.
Tuur Profituur
28 november 2014
Niet meer dan normaal. Wie niet werkt, ook geen geld moet krijgen.
Francki
28 november 2014
Ik hoop dat het GEEN grap is. Niemand anders: 14dagen kerst verlof, 14 dagen paasverlof, 1 week herfst vakantie, 1 week krokus vakantie 2 maanden hoofdverlof en dan nog wat feestdagen. Om 8u beginnen en om 16:30u thuis. EEN BEETJE WERK KAN GEEN KWAAD ZOU IK DENKEN. ANDERS VOOR AL DIE RUSTDAGEN GEEN BETALING. UITGENOMEN 21VK GRLIJK IEDEREEN
David
29 november 2014
1. Dat de leerkrachten minder verlof moeten krijgen misschien; defacto is dit al het geval- de meesten beginnen al midden augustus te werken. Dat ze profiteren in de korte vakanties, misschien maar ze hebben hun administratieve taken te vervullen. Ik wil hier gewoon maar zeggen dat wij absoluut geen BENUL hebben wat de takenpakket van een leerkracht juist inhoud. Men vervalt heel snel mijn job is dit en de andere is maar dat! We zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor de job die we gekozen hebben!
2. Als ik de redenering mag verder doen; bij inperking vakantie heeft dit als gevolg dat de leerkracht bijna als kader moet betaald worden. Ha ja, een leraar is manager van x aantal kinderen; dus zou het legitiem zijn dat ze een wedde ontvangen van x maal 13,92 ( volwaardige vakantiegeld en 13 de maand), ik denk dat de belastingbetaler hiermee niet akkoord zal zijn. Om maar te zwijgen dat een leraar zijn eigen werkingsmiddelen moet bekostigen ( gebruik van ZIJN eigen pc) …
3. Leraar willen zijn is een roeping. Ik zag mijn vrouw de overstap doen. Dus ik heb veel respect voor deze mensen. Allemaal, nee want ik ben ook jong geweest en heb er ook gezien dat er niets van terecht brachten maar dat heb je in de privé ook. Conclusie van het verhaal ‘ ik vind dat we niet mogen en niet kunnen vergelijken. En als we dit toch willen doen ga dan is 1 uur voor een klas staan om je job uit te leggen en zie of je de leerlingen kunt boeien! Dit is een continu job voor de leraar. Ikzelf ben bediende en ik kan mij een off day permitteren een leraar niet of nauwelijks.
Romanie
29 november 2014
TV Olen heeft weer een topperke. Nu alleen maar hopen dat Crevits niet op ideeën gebracht wordt. Ze mocht het bericht eens ernstige nemen, niemand die er van zou opkijken…
Johan Cornelis
29 november 2014
Ik ken geen betere manier om deze beroepscategorie nog verder te demotiveren dan zo’n uitspraken te doen.
Wie daar anders over praat heeft (mijns inzien) geen ervaring in deze branche.
11 11 11, zoekt u eten zelf
1 december 2014
Grap of geen grap, wat ik mij afvraag is waarom 80% van de mensen die in het onderwijs staan er nog een bijberoep op nahouden? Omdat ze teveel tijd hebben?
kilihenry
29 januari 2015
Waar haal je die cijfers? Komen die zo maar uit de lucht gevallen? Of heb je daar ook bewijzen van?
Martine Fransens
29 januari 2015
Je hebt gelijk . Over twee weken hebben we weer een week verlof en we hebben net twee weken gehad bij Kerst. En allemaal betaald. Ik heb het zelfs niet nodig om er een job bij te nemen. Gewoon op mijn luie kont profiteren van uw belastinggeld ! Dat is pas genieten man!
patrick
2 december 2014
Dit noem ik eens pesten op de werkvloer.Ik ben geen leerkracht maar wat die mensen doen daar doe ik mijn hoedtje voor af.Ik werk in de bouw moet hard werken en dat is leuk.Maar ik zou het nooit klaar spelen om 30 kinderen naar mij te laten luisteren en te laten doen wat ik zeg.De leerkrachten worden dagelijks op de vingers getikt door , ouders,direktie tot zelfs de rechtbank.Geef die mensen toch hun rust want ze staan er wel elk jaar weer volle moed.
En laat die mensen die geld krijgen om niets te doen eens werken want die worden ook door ons betaald!!of mag je die niet aanspreken omdat die heel de week niets doen en ook moe zijn??
Kilihenry
4 december 2014
Wie vindt dat het zo goed is in het onderwijs moet dan ook maar leerkracht worden. In België is er tot nader order nog steeds een vrije beroepskeuze.
Maar toch is de job niet zo populair. Wonen we dan in een land van debielen, die zich liever doodwerken en in hun schaarse vrije tijd in hun pen kruipen om kritiek te geven op anderen, die zo slim geweest zijn voor een vetbetaalde luxejob te kiezen?
Of zijn het de uren van 50 minuten of de ellenlange vakanties die afschrikken?
We leven blijkbaar in een land van masochisten…
Eline
28 december 2014
De gene die dit heeft beslist weet vast niet dat wij als leerkrachten al werk genoeg hebben in de vakantie, namelijk de toekomst van jullie kinderen allemaal verzekeren door goede lessen uit te schrijven. Als men dan vindt dat leerkrachten te veel vakantie hebben, bedenk dan maar eens dat wij deze “vakantie” plus zoveel onbetaalde overuren in de mensen van de toekomst steken! Als de maatschappij dat niet meer belangrijk vindt, gaat de samenleving wel erg achteruit.
Joene
26 januari 2015
Grinnik, fake artikel, idiote reacties en dan een heleboel leerkrachten die allemaal beweren dat ze verdrinken in het werk, maar toch de tijd vinden om hierop te reageren met ellenlange epistels ROFL het is duidelijk dat de intelligentia niet in het lerarenkorps te vinden zijn … En met intelligentia bedoel ik ook de kunst van het (zelf-)relativeren
kilihenry
26 januari 2015
Joene, je hebt een slecht karakter: nog wat olie op het vuur gooien, dat zal helpen! Maar had je niet door dat alle reacties op dit fake artikel ook fake waren? Grijns…
Christine Puissant
29 januari 2015
Die leerkracht die 60 uren per week werkt, schrijft hierboven ‘ik wordt’…met een ‘t’ …:-(( …
Christine Puissant
29 januari 2015
Die leerkracht is Leen (24 november)
kilihenry
29 januari 2015
Denk je nu echt dat je na 60 uur werken nog tijd en goesting hebt om op je spelling te letten? Dat is iets voor de leerlingen, die doen toch niets…
Jozef Van Caluwe
2 februari 2015
“60 uur” “werken” schaam je je niet? Lesvoorbereidingen maak je enkel in je eerste jaar want je geeft elk jaar dezelfde lessen. Verbeteren van testen duurt echt niet zolang want iets is juist of fout. Ga eens gewoon eender welke job doen, 40uur per week en met 20 verlofdagen op een jaar ipv 90. Verwende generatie. Vroeger dwong een leerkracht respect af. Nu is het een bende nietsnutten en huilebalken. Ik schaam me zeer en zou terug uit pensioen moeten komen om te tonen hoe het moet.
kilihenry
2 februari 2015
Jozef, je bent echt een verzuurde, grumpy old man. Je hebt groot gelijk dat je je schaamt. Afgezien van de overdrijvingen aan beide kanten, denk je nu echt dat een maatschappij het zou toelaten dat een grote groep zo maar profiteert? Er moet iets van zijn dat een uur lesgeven meer belastend is dan een werkuur van vele andere jobs.
Misschien is die openbaring dat leerkrachten nietsnutten zijn te laat gekomen, anders had je ook leerkracht kunnen worden.
Vroeger dwong een leerkracht respect af, zeg je. Waarom? Waren het toen geen bende profiteurs? Toen waren er nog geen verplichte lesvoorbereidingen, controles, kritiek van ouders en al die administratieve taken, zoals bijhouden van leerlingendossiers…
Mijn opmerking was trouwens grappig bedoeld, net zoals de hele opzet van dit artikel, voor het geval je dat nog niet gemerkt had!
Fleur
11 maart 2015
Jo is een beetje jaloers denk ik……:)
ingrid jordens
8 april 2015
Hallo, ik ben geen juf maar 2 nichtjes van mij wel en de dochter van een ex – vriendin . De bijscholingen en de uren thuiswerk dat de meiden doen voor de school nemen vele uren in beslag . De oudercontacten de voorbereidingen daarvoor ook . Als je dat allemaal moet verlonen komt de overheid nog niet toe. Ouders willen ook hun zegje doen op school terwijl ze verwachten dat de scholen een deel van de opvoeding voor hun rekening neemt want zeg nu zelf om 6u30 droppen ze zoon of dochter en om19u00 halen ze de kids af van de opvang. Zou het niet beter zijn en goedkoper dat een van de ouders carrriere heeft en de andere huisman /vrouw is .vrije keuze natuurlijk . Meer stress bij de leerkrachten kan niet. Ik hoop dat dit voorstel een kwakkel is van de een of de andere want ze spelen namelijk wel met onze toekomst , een overwerkte en door stress labiele leerkrachten is geen goede fundering voor een gezonde basis ten overstaan van opleiding en evenwichtige leerlingen met respect , zelfvertrouwen en gelukkig zijn . Want dat is de basis van een stabiele gemeenschap. Vriendelijke groeten Jordens Ingrid .
Jeroen
21 juni 2015
Ik zie hier precies veel jaloerse mensen, er heeft nooit iemand gezegd dat jullie geen leerkracht mogen worden.
Ik ben zelf geen leerkracht, ik zou dit ook niet willen, ben er ook niet jaloers op.
Dat iedereen eens blij is met hetgeen ze hebben.
Karo
24 juni 2015
Al deze reacties zijn gebaseerd op pure jaloezie, omdat men dènkt dat leraar zijn een luxejob is. Wel, wie dat denkt, had er dan maar zelf voor moeten kiezen. Wat houdt jullie tegen ? !
Karo
24 juni 2015
Trouwens, als dit een luxejob is, hoe komt het dan dat er zoveel leraren tekort zijn ??
Iris Baeke
7 augustus 2015
Alleen debiele mensen denken dat leerkrachten in de vakantie niets te doen hebben. Het is gewoon een schande! !!
Hendrik De Rycke
7 augustus 2015
Alleen debiele mensen snappen niet wat satire is…
Tijl
26 december 2016
Ik heb in het onderwijs gestaan zoals zovelen maar als je niet bij de clan hoort kom je er niet binnen! Geen statutair contract of TADD contract. Het onderwijs is een bevoorrechte groep die sterk is georganiseerd op alle gebied. Je zou niet minder verwachten. In tijden van besparingen durfden zij op straat te komen voor meer loon. Maar dat ze zoveel meer vakantie hebben (en ook dik loon en pensioen) leidt ertoe dat de concurrentie op een statutaire benoeming – jawel in het onderwijs nog steeds mogelijk!- bikkelhard is.Corruptie en kuiperijen zijn er de inslag. Hoe kan men dit oplossen? Door het onderwijssysteem volledig te herzien!!! Door het meer op de realiteit van het dagelijks leven af te stemmen. Waarom moeten ze uren hebben van 8.30 u tot 15.30 u (varieert beetje per systeem) terwijl de meeste mensen in shiften werken? Waarom moeten ze zoveel vakantie hebben als arbeiders in de privé er amper 21 dagen krijgen, en ambtenaren 35 (ook al een onnodig verschil!). .
Wie houdt de verandering tegen?? Het systeem zelf want ze weten hoe bevoorrecht ze zijn. Vergeleken met andere Europese landen zijn de meesten luxe paardjes en dat weten ze goed! Wel heb ik begrip voor leerkrachten die hun leven elke dag wijden in het beroepsonderwijs of in scholen met migrantenproblematieken. Zij moeten ervoor werken elke dag. Dat heb ik gezien maar ook de profiteurs eronder die bij de 3.5 maand nog een maand ziek melden om hun ziektedagen(1 maand 100%betaald!) op te souperen en een week voor de grote vakantie terugkomen zodat hun loon voort betaald wordt en de interim het kan bekijken en moet gaan doppen!! Dat zijn normale praktijken in het onderwijs.Dus schaf ook het statutair systeem asap af het kost alleen maar extra geld en veel miserie voor het land.
Zou het niet beter zijn om de leerkrachten meer uren te laten werken door het aantal lesuren te verhogen en de leerstof te spreiden of te verminderen zodat ze meer tijd krijgen om met de kinderen bezig te zijn en meer gericht op vorming als mens dan op onpersoonlijke vol gepompte personages met kennis zonder minste mededogen, Natuurlijk wel ideaal voor de ondernemingen maar niet voor de samenleving. De leerkrachten zouden ook meer uren op school moeten spenderen om hun lessen voor te bereiden of toetsen te verbeteren of…..
De verkeersherrie zou ook al ontlast worden elke morgen. Het milieu er wel bij varen
Tijl
26 december 2016
correctie:…….. zodat ze meer tijd krijgen om met de kinderen bezig te zijn en meer gericht kunnen werken op vorming als mens dan onpersoonlijke maar vol met kennis gepompte personages zonder minste mededogen te creëren, Natuurlijk wel ideaal voor ondernemers maar niet voor de samenleving. De leerkrachten zouden ook meer uren op school moeten spenderen om alzo hun lessen te kunnen voor bereiden of toetsen te verbeteren of…..
Verder zou de verkeersherrie zou ook al ontlast worden elke morgen. Het milieu er wel bij varen en uiteindelijk ook de samenleving.
Het tekort aan leerkrachten is een kunstmatig gecreëerd tekort er studeren genoeg mensen af maar ze worden gewoon niet aangenomen omdat ze niet passen in de filosofie van de organisatie!