De Antwerpse politie en de stad Antwerpen maken zich al een tijdje zorgen om het hoge aantal verkeersslachtoffers veroorzaakt door fietsers en voetgangers. Vandaar lanceerden de twee onlangs een sensibiliseringscampagne waarin die zwakke weggebruikers worden aangemaand om hun verantwoordelijkheid in het verkeer op te nemen. Voorlopig zonder succes, helaas. Afgelopen weekend werden opnieuw zeven mensen het slachtoffer van onverantwoord wandelgedrag.
In de Kerkstraat kwam een 7-jarig jongetje onder de zware voet van een 42-jarige wandelaar terecht. Op de Meir gebeurde hetzelfde, dit keer was een hondje het slachtoffer.
Op de Turnhoutsebaan stak een bejaard vrouwtje dan weer te traag over op het zebrapad, waardoor ze in botsing kwam met een aankomende automobilist. De getraumatiseerde chauffeur moest zijn wagen naar de carwash brengen om het bloed te verwijderen. De nabestaanden van de bejaarde vrouw zullen instaan voor de kosten.
In de uitgaansbuurt gebeurde ook een fataal voetgangersongeval. Daar liep een man na een caféruzie in op een andere man met een mes. De politie maant voetgangers daarom aan om niet meer met een mes voor zich uit rond te wandelen.
In het stadspark werd een jogger afgevoerd nadat hij zich schuldig had gemaakt aan overdreven snelheid. Hij liep daarbij een ontsteking aan de kniepees op.
Een eerder psychologisch drama dan weer in Antwerpen Zuid. Daar reed een fietser bruut tegen een op het fietspad geparkeerde wagen aan. De eigenaar, die net aan zijn voorlaatste afbetaling zat, moest in paniek worden afgevoerd. ‚Bovendien was de geparkeerde wagen in zijn recht’, aldus Sven Lommaert, woordvoerder van de lokale politie. ‘De eigenaar moest brood halen van zijn vrouw, maar er zijn daar onvoldoende parkeerplaatsen.’
Stad wil wandelbewijs invoeren
Door het dramatische wandelgedrag van veel Antwerpenaren overweegt burgemeester Bart De Wever om een soort wandelbewijs in te voeren, naar analogie met het autorijbewijs. “We denken aan een examen waarin voetgangers moeten laten zien dat ze verantwoord door de stad kunnen wandelen. Ze moeten bijvoorbeeld een parcours afleggen waar ze voor het rood moeten wachten, en een zebrapad moeten zoeken. Wie niet voor dat examen slaagt, mag zich niet meer te voet door Antwerpen verplaatsen, de auto is dan nog de enige optie.’
Toch denkt Bart De Wever niet dat het wandelbewijs er zal komen. ‘De lobby van de zwakke weggebruikers is zeer conservatief. Zij staan niet open voor dit soort innovaties.’
Tot slot merkt de burgemeester ook nog op dat deze campagne en het wandelbewijs niet nodig zouden zijn als iedereen gewoon met de wagen naar de stad zou komen. ‘De auto is het veiligste transportmiddel. Er zitten gordels in, en een airbag. Moest iedereen met de wagen rijden, dan vielen er geen verkeersslachtoffers meer’.
oele
14 september 2015
Beter is het om snelverkeer en zwakke weggebruikers volledig te scheiden. Natuurlijk is het huidige Antwerpen daarvoor ongeschikt. De enige oplossing is de stad te bedelven onder een flinke laag zand en daar bovenop een nieuwe stad te bouwen met deze gescheiden verkeersstromen. Als het bij Doel lukt ………..
zaad van ne maat
14 september 2015
Actieprijzen van de automobilistenbond op de speciale schep-de voetganger-uitbreidingen voor wagens met boodschappen als daar zijn: ‘alweer een voetganger minder’ en ‘ik wil rijden op de macadam van ringland’
Stom Kieken
14 september 2015
Bart de wever is fout. Niet de auto maar het vliegtuig is het veiligste vervoersmiddel.
Eddie
14 september 2015
Moest ge al ne keer n’axiedent gehad ebben mee ne vlieger, ge zout wel anders piepen.
De liggende fietser
14 september 2015
Meestaal piepen ze dan niet meer, zingen ook niet.
Er kan meestal zelfs geen glimlach meer af.
Ghislain
14 september 2015
Normaal, he. Sinds er een limiet is gesteld op het aantal glazen alcohol dat ge moogt consumeren als ge een voertuig bestuurt, gaan alle zatlappen te voet. Daar moeten vodden van komen….
De liggende fietser
14 september 2015
BDW die de lobby van de zwakke weggebruikers conservatief noemt.
MWOEAHAHAHAHA, BDW heeft blijkbaar schrik van concurrentie.
Eddie
14 september 2015
De lobby van de zwakke weggebruikers bestaat in elk geval al veel langer dan de nva. Waar denkt ge dat de frisse ideeën dan zitten?
De liggende fietser
14 september 2015
Waar ik denk dat de frisse ideeën zitten is van geen belang.
Het is waar BDW denkt dat de frisse ideeën zitten dat telt.
En BDW denkt heus niet dat frisse ideeën komen uit een ander brein dan zijn, nouja “brein”.
Eddie
14 september 2015
@DLF
Geil Bart!
JohanD
14 september 2015
De frisse ideeen zijn te vinden in het WC.
Eddie
14 september 2015
Omlangs, opt nieuws, waren die zwakke weggebruikers nog aant klagen over de ommetoerkes die ze moeten lopen/rijden over de kruispunten.
1. ’t is goed voor de fisiek
2. ’t goed voor het milieu. (bes paard brandstof voor dottoos)
3. Ze kunnen minder zagen want ze moeten eerst nog efkes uitrusten. (ondertussen kunnen wunder snel wegrijden)
4. Meer putten en borduurs: de platte banden en kappotte schoenen zijn goed voor de lokale economie.
De liggende fietser
14 september 2015
“(ondertussen kunnen wunder snel wegrijden)”
Meende gij da? Ik hoor heel wat anders dan “snel” wegrijden.
Eddie
14 september 2015
Ja, eigenlijk hebt ge gelijk. Allier, ziek da ze tegenwoordig mijne trakeur ook al inhalen. Maar ja, dan kunt ge het recht van de sterkste laten gelden.
Maitreya
14 september 2015
Een boodschap aangaande de eerwaarde tweevoeter. Wandelen is levensgevaarlijk. We zijn toch geen neanderthalers? Een enkel punt ter overweging, we kennen de vier natuurrijken, mineraal, plant, dier en mens. De mens is het vierde, ontwikkeld uit het vorige. Vier is het getal van het kruis, dat is de mens. In onze tijd is een geheel nieuwe soort aan het ontstaan, dat van de automobilist die zich langzaam losweekt van de mens, voorlopig met behoud van bepaalde kenmerken van de daar onderstaande soort, zoals die zelf nog trekken heeft van de aap. Maar zo gaan voor de primaire tweevoeter geheel andere natuurwetten op, waardoor die niet langer verantwoord is in het moderne verkeer.
L'Allemand Herman
14 september 2015
Maak de ring vrij voor voetgangers en laat het verkeer circuleren in de stad – laat ze ook constant rondrijden, dat is goedkoper dan parkeren.
De liggende fietser
15 september 2015
Da’s een gedacht. Stel het voor aan BDW en voor je het weet orakelt hij het van de daken, en alleen wij gaan weten wie echt op het idee kwam.
Robin Hoet
14 september 2015
Ze zouden die wandelaars en fietsers beter richtingaanwijzers en remlichten geven. Zo wordt het voor ons, autobestuurders ook wat duidelijker wat ze nu precies willen in het verkeer. In elk geval staat elk verkeerde manoevre van die zwakke weggebruikers nu op mijn dashcam.
Gerard De Rover
15 september 2015
http://giphy.com/gifs/mr-burns-5nFShZWwq3fdm
David
25 augustus 2016
Vergeet niet dat je van je auto naar de winkel en andere locaties dan ook remlichten en richtingaanwijzers zal moeten hebben 😉 Veel verstokte automobielen vergeten dat ze ook regelmatig voetganger zijn 🙂
David
25 augustus 2016
En andersom zijn de stoten veel gevaarlijker: https://youtu.be/jSwzytnhFuQ
geert
15 september 2015
volgens mij meneer De Wever mankeert gij zwaar iets in uw kopke zenne…..waar da gij u mee bezig wilt houden….wanneer gaat gij uw verstand is leren gebruiken gelijk ne volwassene?……idioot………….
Jozef
15 september 2015
weer ene! weer ene!
De liggende fietser
15 september 2015
Eindelijk. Vroeg me al af waar die bleef 😉
Eddie
15 september 2015
Wat is de score?
De geest
15 september 2015
Leuk idee. Misschien ook nog een nummerplaat voor voetgangers.
...
16 september 2015
Een wandelbewijs… Hoe komt ge r zelfs op? 😅 Bewijst hoe fcked up bart de wever eigenlijk is
Jozef
16 september 2015
Eddie: score = 2 !!
de maat
17 september 2015
De volgende stap is zitmeters naast de banken, voor als zo’n wandelaar zijn aars even wil parkeren. Smszitten zal ook zijn intreden doen. Zitten op de stoep wordt dan beschouwd als een zitovertreding, en kan beboet worden tot 50euro. gehandicapten zijn vrijgesteld, mits de juiste signalisatie aan de rolstoel.
slome
19 september 2015
ik denk dat het zaak is om een peuter eerst te leren autorijden, alvorens deze gaat lopen, hiermee pak je het probleem bij de bron aan.
robin wijnants
8 maart 2016
antwerpen moet gewoon worden vernietigd