Arjen Robben biedt wielrenners valcursus aan

Posted on 15 juli 2014 door

3


Arjen Robben (3)

Bij deze val brak Arjen Robben zijn beide scheenbenen, maar amper 30 seconden later waren ze terug genezen.

Arjen Robben valt tijdens een voetbalmatch ogenschijnlijk hard. Toch staat hij enkele minuten later terug doodleuk te voetballen, zonder enige blessure. Hoe hij daarin slaagt, wil hij nu gaan uitleggen aan zijn collega’s van de wielersport, waar makkelijk vallen en opgeven een lieve lust is.

Na Chris Froome en Mark Cavendish viel gisteren ook Alberto Contador letterlijk weg uit de Ronde van Frankrijk. Het lijkt erop dat wielrenners steeds vaker vallen en vervolgens hun wedstrijd staken. Daarom krijgen ze nu hulp uit de veel stoerdere voetbalwereld, in persoon van voetballer en meester-valler Arjen Robben.

“Ik vind het schrijnend om die wielrenners zo te zien vallen en niet terug op te staan na een onschuldige val”, aldus Robben. “Voetballers doen dat beter. Ook zij vallen gruwelijk hard, en kermen het uit van de pijn, maar na amper dertig seconden is alles gewoon vergeven en vergeten. Geen schrammetje meer. Daar kunnen wielrenners nog iets van leren, lijkt me.”

Arjen Robben zegt dat hij in de jaren een techniek heeft geleerd waarmee hij kan vallen zonder zorgen. “Want geloof me, wij voetballers vallen ook echt wel hard. Alleen al op het WK liep ik door tackles een dubbele scheldelbreuk, inwendige bloedingen en kneuzingen over mijn volledige lichaam op, maar dankzij mijn valtechniek stond ik dertig seconden later terug op mijn benen.”

Wat is zijn geheim dan wel? Veel wil Arjen Robben daarover nog niet kwijt, want anders krijgt hij zijn valcursussen misschien niet meer verkocht. Maar de voetballer licht alvast een tipje van de sluier op: “Als je heel hard valt, dan mag je daar gerust even voor janken, maar daarna moet het snel gedaan zijn met dom doen, en moet je gewoon verder gaan met je sport, zoals voetballers dat ook doen.”

Niet alleen tijdens de wedstrijd bewijzen voetballers volgens Robben trouwens dat ze sterkere mannen zijn dan wielrenners. Ook na afloop. “Wielrenners met een blessure stappen achterin de wagen, en laten zich voeren naar hun bestemming. Dat is zo gay. Voetballers zouden zoiets nooit doen. Kijk maar naar de Belgische voetballer Jonathan Legear, die ondanks een zware blessure zelf achter het stuur van zijn Porsche kroop om vanuit het Tsjetsjeense Grozny naar een tankstation in Tongeren te rijden.”

Posted in: Olen sport