Wechelderzande voert per ongeluk Sharia in

Posted on 4 juli 2014 door

14


Wie een broodje eet op de trappen van het gemeentehuis riskeert sinds vandaag de doodstraf in Wechelderzande.

Wie een broodje eet op de trappen van het gemeentehuis riskeert sinds vandaag de doodstraf in Wechelderzande.

De Kempische gemeente Wechelderzande maakt sinds gisteren deel uit van het net uitgeroepen Islamitische kalifaat, dat vorige week ook in Syrië en Irak is ingevoerd. De Sharia vervangt daarbij het gemeentelijke wetboek. Eigenlijk gaat het om een vergissing, want burgemeester Jef Van Duppen (CD&V) liet zich door een dubieuze phishing-mail in de luren leggen.

De burgemeester van Wechelderzande kreeg gisteren een op het eerste zicht onverdachte e-mail van de terreurgroep ISIS. Daarin riep de organisatie machthebbers wereldwijd op om de gebieden die ze besturen toe te voegen aan hun Aards Paradijs. ‘Ik was meteen enthousiast’, aldus burgemeester Jef Van Duppen. ‘Ik heb het beste voor met Wechelderzande, en het leek me wel wat om van mijn gemeente het Aards Paradijs in Vlaanderen te maken.’

Maar het liep enigszins anders. ‘Het enige wat ik moesten doen, was mijn naam en functie opgeven, en de algemene voorwaarden aanvaarden. Toen ik dat deed, kreeg ik enkele minuten later de melding dat mijn gemeente officiëel is toegevoegd aan het Islamitische Kalifaat. Zonder het te beseffen heb ik tegelijk ook de Sharia ingevoerd ten koste van ons eigen gemeentelijk GAS-beleid.’

De burgemeester riep al de hulp in van minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR), maar die zegt machteloos te staan. ‘Het document dat de heer Van Duppen ondertekende is opgemaakt volgens de internationale normen en wetten. De gemeente is dus gewoon toegevoegd aan het Kalifaat. Daar kunnen wij niets aan veranderen zolang de federale regering in lopende zaken is. De inwoners van Wechelderzande zullen zich voorlopig moeten neerleggen bij de Sharia tot er een nieuwe regering is.’

Het ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwt andere burgemeesters ondertussen om niet zomaar in te gaan op vergelijkbare mails.