Artsen formeel: ‘Malala genas niet dankzij god’

Posted on 5 februari 2013 door

7


malalaDe medische wereld is woedend om uitspraken van het Pakistaanse meisje Malala Yousefzai (15), dat door de Taliban werd neergeschoten en beweert ‘dankzij alle mensen die voor haar gebeden hebben’ nog te leven. De behandelende artsen beweren dat zij en niet god haar leven hebben gered. Ze overwegen nu om alle operaties terug te schroeven.

Het Pakistaanse meisje werd in oktober vorig jaar door de Taliban in het hoofd geschoten, omdat ze opkwam voor de onderwijsrechten van meisjes in het land. Het zwaargewonde meisje werd hierna voor behandeling overgebracht naar een ziekenhuis in Groot-Brittannië. Van daaruit vertelde Malala in een videoboodschap dat ze elke dag een beetje beter werd. ‘Vandaag kunnen jullie zien dat ik leef, dat ik kan praten en kan zien. En ik word elke dag een stukje beter. En dat komt doordat iedereen voor mij gebeden heeft. Vanwege die gebeden heeft god mijn een tweede leven gegeven.’

Om dat laatste zijn de chirurgen verbolgen. ‘Als alles dankzij god is, mag ze ook vragen aan god om haar in leven te houden. Dit keer zonder onze hulp. Wij schroeven alle operaties terug en daarna wordt Malala op het eerst vliegtuig terug naar Pakistan gestuurd. Ik hoop dat god haar goedgezind is’, aldus Robert Wellington, hoofdchirurg van het het Queen Elizabeth-ziekenhuis.

Posted in: Olen wetenschap