Symbolische euro blijkt geen cent waard

Posted on 20 november 2012 door

4


De munt waarmee René De Caluwe vruchteloos een boterkoek probeerde te kopen.

In België is het niet mogelijk om met een symbolische euro te betalen. Dat ondervond René De Caluwe (58) uit Borgerhout.

René De Caluwe was twintig jaar lang het slachtoffer van zware pesterijen door meer dan dertig buren uit zijn wijk. ‘Het ging van het plaatsen van een brandend pakje stront voor mijn deur (die René met de voet moest doven, red.) tot het schaamteloos amputeren van de poten van mijn geliefde hondje Patrasche’, getuigt een geëmotioneerde René. ‘Lange tijd kon ik het gepest weglachen, maar dat hield op toen kinderen uit de buurt ook nog eens met belletje trek begonnen.’

René investeerde al zijn spaargeld in een dure advocaat en een nog veel duurdere rechtzaak, maar haalde onlangs zijn gelijk. De rechter veroordeelde alle betrokken buren tot het gezamelijk betalen van één symbolische euro. Helaas bleek de vreugde van René maar van korte duur. ‘Ik wilde mijn overwinning vieren met een verse boterkoek van bij de bakker. Daar bleek echter dat ik niet met de symbolische euro kon betalen.’

Justitieminister Annemie Turtelboom (Open VLD) is op de hoogte van de kwestie, maar verwijst naar haar collega-minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V). Helaas bleek die niet bereikbaar voor commentaar.