Onkelinx: ‘Begroting is mannenwerk’

Posted on 8 maart 2012 door

2


PS-vicepremier Laurette Onkelinx nam gisteren voor een dag het hoofdredacteurschap van De Morgen op zich. Nochtans werkte de federale regering op datzelfde moment aan de begroting. ‘Geld en cijfers, dat is meer iets voor mannen’, verklaart Onkelinx haar afwezigheid.

‘Ik hoefde er als vrouw echt niet bij te zijn. Mannen kunnen veel beter met cijfers en geld omgaan. Bovendien wil ik het als moeder niet op mijn geweten hebben dat ik een te strenge begroting zou maken. Mijn beurt komt nog, wanneer zorg en gezondheid op het programma staan’, aldus een stralende vicepremier.

De mannelijke collega’s in de federale regering bevestigen de verklaring van Onkelinx. Minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne (Open VLD): ‘Bij de regeringsonderhandelingen hebben we afgesproken alleen minder belangrijke ministerposten aan vrouwen te geven. Al is al gebleken dat zoiets geen garantie voor succes is. Kijk maar welk boeltje Joke Schauvliege (CD&V) er van heeft gemaakt.’