Luc Caals verliest 287kg dankzij revolutionaire techniek

Posted on 24 november 2011 door

5


Luc Caals is dankzij de revolutionaire afslanktechniek ‘Total Body Amputation’ maar liefst 287kg verloren. De Amerikaanse dokter Gabriel Fenerbache voerde de operatie met succes uit.

Luc Caals is zeer tevreden over de ingreep. ‘Ik denk niet dat iemand ooit al zoveel gewicht in zo korte tijd is verloren’, lacht de succesvolle Antwerpse komiek. ‘Nu weeg ik nog amper 13 kilogram, mijn geboortegewicht. Het grootste deel daarvan zit in mijn wangen.’

De techniek is momenteel zeer omstreden in de VS, en verboden in Vlaanderen, omdat behandelde patiënten in bepaalde gevallen niet meer normaal zouden kunnen wandelen. Daar is Luc Caals het niet mee eens. ‘Ik kan nog perfect normaal functioneren. Ik word net zoals vroeger doodgewoon voortgerold, en dankzij mijn nu verkregen gehandicaptenkaart kan ik tot voor de deuren van alle theaters parkeren.’

De techniek is eigenlijk een heruitvinding. Ook Lodewijk XIV experimenteerde enige tijd met de techniek, maar botste daarbij telkens op tegenslagen. Het ergste was toch dat de patiënten zelden de zeer gecompliceerde operatie overleefden. Vandaag zou de ingreep niet meer gevaarlijk zijn dankzij modernere uitvindingen zoals het kussen.